*Badanie przeprowadzono w 13 europejskich miastach. *Ankieterzy skupili się na miejscach często odwiedzanych przez homoseksualistów, takich jak sauny, bary, nocne kluby i dyskoteki. Badania nie były tajne - o ich rozpoczęciu pisała w 2014 roku prasa. Ich wyniki opublikowano jednak dopiero teraz.
Metoda badawcza jest w pewnym sensie innowacyjna. Na miejscu pobieraliśmy materiał pod postacią przesączu z jamy ustnej, który badaliśmy laboratoryjnie pod względem zakażenia wirusem HIV - opowiadała "Rzeczpospolitej" o badaniach dr Magdalena Rosińska.
W stolicy pobrano 405 próbek. Choć odsetek zarażonych wirusem bywalców klubów w Warszawie jest wyższy niż krajowa średnia, Polska nie prowadzi w skali europejskiej. Dużo wyżej znalazły się Bukareszt (18%), brytyjskie Brighton (17,6%) i Lizbona (18,1%).
Przedstawiciele tej populacji w celu realizacji swoich potrzeb seksualnych prowadzą niebezpieczny styl życia. Mają dużą liczbę partnerów i uprawiają seks bez zabezpieczeń, co przekłada się na większą liczbę zakażeń - komentuje zapytany o sprawę przez "Rzeczpospolitą" były wiceminister zdrowia Igor Radziewicz-Winnicki.
W Sialon II badano także styl życia osób homoseksualnych odwiedzających kluby. Z badań wynika, że polscy geje przodują w Europie, jeśli chodzi o wierność - stałego partnera deklarowało 28,4 procent ankietowanych, a stosunki z więcej niż 10 mężczyznami miało w Warszawie 12 procent z nich. W Brukseli odsetek ten wynosi ponad 24 procent, a w Sofii dochodzi prawie do 30 procent.
Pod lupę wzięto również bywalców klubów, którzy deklarowali seks z kobietami. W Warszawie ich liczba wynosi 6,7 procent. Nazywa się ich w badaniu "populacją pomostową", ponieważ mogą przenosić wirusa na populację heteroseksualną. Leczą się wszyscy żyjący w stolicy mężczyźni, u których stwierdzono zakażenie wirusem HIV. Korzystanie z terapii antyretrowirusowej zadeklarowało 100 procent ankietowanych.
Autor: Tomasz Wiślicki
Teraz serce internetu w jednej aplikacji. Bądź na bieżąco i pobierz w Google Play albo App Store.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.