Wyniki najnowszego badania naukowców z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health dają do myślenia. Grono eksperckie pokusiło się o weryfikację, czy obowiązująca od 2017 roku w Japonii zmiana prawa drogowego, która wprowadziła nakaz odnowienia prawa jazdy przez osoby po 75. roku życia i wykonania przez nie obowiązkowych badań funkcji poznawczych, miała wpływ na liczbę kolizji na drogach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Badacze pochylili się nad danymi policyjnymi, które dotyczyły wypadków z udziałem osób w wieku 70+. Udało się zauważyć, że po zaostrzeniu polityki w 2017 roku liczba kolizji wśród kierowców płci męskiej uległa pomniejszeniu. Jednocześnie wzrosła liczba obrażeń i urazów wśród starszych pieszych i rowerzystów. Specjaliści twierdzą, że cofnięcie prawa jazdy niektórym seniorom poskutkowało tym, że zaczęli oni szukać alternatywnych sposobów przemieszczania się.
Osoby starsze są podatne na schorzenia, które zwiększają ryzyko kolizji - spostrzegł dr Haruhiko Inada, główny autor publikacji na łamach "Journal of the American Geriatrics Society", cytowany przez radiozet.pl.
Obowiązkowe badania dla starszych kierowców?
Jak spostrzega rozgłośnia, Inada podkreślił, że "w Japonii w 2019 roku 41 śmiertelnych kolizji przypisano omyłkowemu naciśnięciu pedału gazu zamiast hamulca. Aż 68 proc. tego rodzaju wypadków zostało spowodowanych przez kierowców powyżej 75 lat".
Naukowiec jest wręcz przekonany, że w celu zmniejszenia liczby wypadków, należałoby wprowadzić testy poznawcze przy odnawianiu prawa jazdy. Niektóre kraje już wdrożyły takie rozwiązania. Chodzi m.in. o Danię czy Japonię.