"Młody to do niczego się nie nadaje" kontra "mógłby już wreszcie przejść na emeryturę". To utarte uprzedzenia do pracowników ze względu na wiek. A jakie zdanie na temat swoich własnych koleżanek i kolegów z pracy mają Polacy? Sprawdził to serwis LiveCareer.pl w swoim nowym badaniu.
Chociaż wiek to tylko liczba, z badania wynika, że wśród wielu Polaków stereotypy na temat młodszych i starszych pracowników są wciąż żywe. Opinie badanych nie zawsze pokrywają się z rzeczywistą sytuacją na rynku pracy - a ta zmienia się dynamicznie i zależy od bardzo wielu czynników - komentuje Małgorzata Sury, autorka badania i ekspertka ds. kariery serwisu LiveCareer.pl.
Co myślimy o swoich młodszych współpracownikach?
I tak niemal trzy czwarte z nas (72 proc.) uważa, że młodzi pracownicy chcą zarabiać zbyt dużo. Zresztą młodszym mocno się "obrywa" w badaniu serwisu. 63 proc. respondentów uważa, że wchodzący na rynek pracy mają zbyt wysokie wymagania względem pracodawców. Jednocześnie nieco ponad połowa (51 proc.) przyznaje, że mają oni komfortową sytuację na rynku pracy.
Największymi wadami młodych mają być lenistwo oraz brak doświadczenia zawodowego. Największymi zaletami - świeża perspektywa i kreatywność.
A czy młody rzeczywiście do niczego się nie nadaje? Cóż, aż 43 proc. zapytanych jest zdania, że młodzi pracownicy są niekompetentni.
Ankietowani są surowi wobec młodych pracowników i to ich oceniają bardziej negatywnie, jednocześnie przychylając się od opinii, że mają dobrą sytuację zawodową i wiele możliwości rozwoju. Możemy tylko mieć nadzieję, że te stereotypy i niezbyt przychylne opinie, zarówno na temat pracowników z młodszych, jak i starszych pokoleń, nie wpływają niekorzystnie na codziennie funkcjonowanie i relacje w życiu zawodowym - mówi Żaneta Spadło, ekspertka ds. kariery serwisu LiveCareer.pl.
Starsi są sumienni, ale z technologią nie dają sobie rady
Nie oznacza to jednak, że tylko o "młodych" mamy złe zdanie. Część zapytanych krytycznie się odnosi także do starszych pracowników, choć trzeba podkreślić, że wyniki nie są tak "podbite", jak w przypadku młodszych.
Niemniej więcej niż co piąty (21 proc.) uważa, że nestorzy w pracy tak naprawdę są niekompetentni. Ponad połowa (52 proc.) respondentów zarzuca im słabą obsługę nowych technologii w pracy. Niemal tyle samo (48 proc.) dorzuca opinię, że starsi nie chcą nabrać nowych kompetencji.
W Polsce (i nie tylko) wiele osób wyznaje indywidualizm i jest przekonane, że sytuacja jednostki wynika jedynie z jej własnych starań i podejścia. Być może stąd tak wiele negatywnych przekonań, zarówno o młodych, jak i starszych osobach - wskazuje Małgorzata Sury.
Co zatem cenimy sobie u starszych pracowników? Przede wszystkim doświadczenie zawodowe i chęć do pracy. Głównymi wadami jednak są m.in. wypalenie zawodowe i wspomniane problemy w radzeniu sobie z nowymi technologiami.
Jest jednak coś, co łączy i młodych, i starszych. To wykształcenie. 37 proc. zapytanych uważa, że jedni i drudzy mają je na zbyt niskim poziomie.
Badanie "Jak Polacy oceniają młodych i starszych pracowników?" przeprowadzono na podstawie odpowiedzi ponad 800 respondentów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.