Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
aktualizacja 

ZUS się pomylił i przelał mu pieniądze. Zażądał 70 tys. Oto finał

105

Radomski Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), w wyniku błędu teleinformatycznego, wypłacał pewnemu emerytowi drugie świadczenie. Gdy się zorientowano, że coś jest nie tak, zażądano zwrotu ponad 70 tys. zł. Sprawa trafiła na drogę prawną.

ZUS się pomylił i przelał mu pieniądze. Zażądał 70 tys. Oto finał
Zdjęcie poglądowe (Adobe Stock, WDnet Digital Creation Studio)

W wyniku błędu teleinformatycznego emeryt przez rok dostawał z ZUS-u podwójne świadczenie o łącznej wysokości 10,8 tys. zł. Jego sytuację opisał "Super Express". Okazuje się, że mężczyzna od października 2012 roku pobierał emeryturę liczoną na podstawie art. 183 ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z FUS. To bardzo istotne. Przejście na emeryturę w tamtym roku spowodowało bowiem, że 35 proc. świadczenia liczono na starych zasadach, a 65 proc. - na nowych (na podstawie art. 26 ustawy emerytalnej).

W efekcie senior otrzymał wtedy 5,2 tys. brutto. Kwota ta podwoiła się w 2017 roku. Po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego ZUS odwiesił mężczyźnie wypłatę zabranego wcześniej świadczenia ze względu na wysokie zarobki. Wówczas zsumowano zarówno emeryturę obliczoną na podstawie art. 26, jak i art. 183 ustawy emerytalnej. W efekcie na konto seniora wpłynęło 10,8 tys. zł brutto - tłumaczy "SE".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl 03.01 | Podatki 2023. Oto, na co warto zwrócić uwagę

Pomyłka wyszła na jaw dopiero po roku. Stało się to przy kolejnej waloryzacji, gdy świadczenie urosło już do 11,2 tys. zł. Wtedy ZUS zażądał od seniora zwrotu dodatkowo otrzymanej kwoty. Podstawę stanowił tutaj art. 138 ustawy emerytalnej, który mówi o tym, że nienależne świadczenie trzeba oddać.

ZUS zażądał zwrotu. Sprawa trafiła na drogę prawną

Mężczyzna postanowił skierować sprawę na drogę prawną. Sąd Okręgowy w Radomiu orzekł, że senior nie musi płacić odsetek (2,6 tys. zł), a jedynie kwotę nienależnego mu świadczenia (68,8 tys. zł).

Innego zdania był Sąd Apelacyjny w Lublinie. Uznano, że nie można zakładać, iż senior był wystarczająco dobrze poinformowany o obowiązku zwrotu nadpłaty. Tłumaczono też, że nie był w stanie precyzyjnie stwierdzić, jakie świadczenie mu się należy. Zwracano uwagę na to, że podczas wizyt w placówce ZUS otrzymywał informacje, że z jego kontem wszystko jest w porządku.

Tak orzekł również Sąd Najwyższy, do którego wpłynęła skarga kasacyjna. Katarzyna Gonera, sędzia SN stwierdziła, że mężczyźnie nie można przypisać złej woli, gdyż otrzymywał on świadczenie w takiej wysokości, jaka wynikała z decyzji doręczanych mu przez organ rentowy. Obowiązkiem zwrotu nadpłaty senior byłby obciążony tylko wtedy, gdy można by mu przypisać złą wolę - wyjaśnia "Super Express".
Autor: MDO
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Zobacz także:
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić