Bogdan Kicka| 

Dlaczego obicia na siedzeniach w autobusach są tak brzydkie? Odpowiadamy

15

Kiczowate, brzydkie, niegustowne, a może jeszcze inaczej? To określenia, które zwykle padają w kontekście obicia siedzeń w autobusach czy tramwajach. Otóż to, że wyglądają tak a nie inaczej, to nie przypadek. Za koszmarnymi wzorami stoi ważny cel, o którym napisał "Super Express".

Dlaczego obicia na siedzeniach w autobusach są tak brzydkie? Odpowiadamy
Siedzenia w komunikacji miejskiej. (Pexels)

Podróże komunalnymi środkami transportu mogą dostarczać wielu doświadczeń, w tym estetycznych. Nietuzinkowe wzory i barwne siedzenia w autobusach i tramwajach często przyciągają uwagę pasażerów zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Wzory te mogą przybierać formę abstrakcyjnych kształtów, kombinacji geometrycznych czy dziwnych plam.

Część osób posunęło się nawet do stwierdzenia, że niektóre z wzorów na obiciach w komunikacji miejskiej do złudzenia przypominają... plemniki. Inni z kolei wspominają o stylistyce przypominającej czasy PRL, kiedy to estetyka często ustępowała miejsca funkcjonalności i prostocie wykonania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Ku przestrodze". Wrocławskie MPK upubliczniło nagranie kobiety wbiegającej pod tramwaj

Próby odświeżenia wzorów w transporcie miejskim

Jak podaje se.pl, współczesne podejście do designu w publicznym transporcie stara się odświeżać te wzory, choć z różnym skutkiem. Na przykład, w Szczecinie przeprowadzono plebiscyt, który miał na celu wybór nowego wzoru siedzeń. Mieszkańcy mieli kilka opcji do wyboru, ale żadna z nich nie wyróżniała się szczególnie kreatywnością. Ostatecznie wybrano wzór z niebiesko-zielonym gradientem, który, mimo że nowy, nie odbiegał znacząco od estetyki wcześniejszych projektów.

Finalnie nowe pojazdy w miastach są wyposażone w nowe wzory, podczas gdy starsze modele nadal pokazują bardziej oryginalne i niekiedy zaskakujące projekty. Daje to mieszankę wizualną, która jest świadectwem zarówno historii, jak i prób modernizacji wizualnej strony transportu miejskiego.

Dlaczego obicia siedzeń w tramwajach i autobusach są tak brzydkie?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego siedzenia w tramwajach i autobusach mają takie specyficzne, często nieatrakcyjne wzory? Okazuje się, że jest to celowy zabieg, o którym pisze "Super Express".

Wzorzysta tapicerka w pojazdach komunikacji miejskiej pełni ważną rolę. Ma za zadanie ukryć brud i plamy, które są nieuniknione, gdy przez pojazd codziennie przewija się tysiące pasażerów. Każdy z nich może zostawić po sobie różnego rodzaju zanieczyszczenia, jak brud, pot czy włosy.

Dlaczego więc takie wzory, a nie jednolite kolory? Odpowiedź jest prosta. Gdyby tapicerka była jednokolorowa, wszelkie zabrudzenia byłyby znacznie bardziej widoczne. Wykorzystanie intensywnych, często krzykliwych wzorów pozwala zatuszować te nieestetyczne ślady użytkowania, co sprawia, że wnętrze pojazdu wydaje się być czystsze, niż jest w rzeczywistości.

To sprytny sposób na to, by utrzymać wizualną akceptowalność przestrzeni, mimo intensywnej eksploatacji.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić