Opinie Polaków na temat opon całorocznych są skrajne. Od zachwytu i deklaracji, że już nigdy nie będą korzystać z opon sezonowych (letnich i zimowych) po niezadowolenie z zachowania takich opon na śniegu. Wielu wciąż zapomina, że opony całoroczne to także opony na lato i ze świecą szukać opinii, jak takie ogumienie sprawdza się w warunkach mniej zimowych.
Sprawdzili to Brytyjczycy w teście z 2021 r., choć tylko częściowo. Poddali próbie oponę całoroczną, letnią i zimową. Niestety tylko w teście hamowania na mokrej nawierzchni. W temperaturze 2 st. C i 6,5 st. C opona całoroczna okazała się najskuteczniejsza, a zimowa najmniej skuteczna. Przy 9,8 st. C opony zimowe zaczęły wyraźnie odstawać, ale letnie nadal przegrywały z całorocznymi. Dopiero przy 15 st. C letnie opony okazały się wyraźnie skuteczniejsze od całorocznych i jeszcze bardziej od zimowych.
Czytaj także: Opony całoroczne to w praktyce opony na jesień. Pozwalają zapomnieć o kilku problemach
W brytyjskim teście zabrakło trochę wyższych temperatur, typowych dla okresu letniego. Zrobiła to jednak niemiecka organizacja GTÜ, która w tym roku testowała opony całoroczne, porównując je z zimowymi i letnimi. Najlepsze na mokrej nawierzchni w teście hamowania w temperaturze powyżej 22 st. C okazały się całoroczne. Jednak tylko jeden model, bo pozostałe spisały się już nieco gorzej od letnich.
Jak twierdzi organizacja GTÜ, nie ma idealnej opony całorocznej, która rzeczywiście sprawdzi się w każdych warunkach tak dobrze, jak opony zimowe czy letnie. Nie ma jednego modelu, który zwyciężyłby wszystkie próby. Jednak opony ze ścisłej czołówki różnych testów są bezpieczne, nie zawodzą w żadnym klimacie i warunkach. Niemcom taka deklaracja wystarczy. Polacy muszą przekonać się na własnej skórze.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.