aktualizacja

Inżynier z NASA obalił mit o rekinach. Jego odkrycie szokuje

23

Były inżynier NASA Mark Rober postanowił dotrzeć do sedna stereotypu na temat rekinów, które znają m.in. fani bajki dla dzieci "Gdzie jest Nemo". Mężczyzna wrzucił do morza krew, aby sprawdzić, czy rekiny mogą ją wyczuć z odległości 1,6 km.

Inżynier z NASA obalił mit o rekinach. Jego odkrycie szokuje
Testing if Sharks Can Smell a Drop of Blood (YouTube, Mark Rober)

Scena ze słynnej bajki dla dzieci "Gdzie jest Nemo", w której Bruce, wielki biały rekin, traci panowanie nad sobą, gdy wącha kropelkę krwi rybki Dory, od lat uruchamia wyobraźnię nie tylko fanów bajki.

Czy w rzeczywistości rekiny potrafią wyczuć zapach krwi w wodzie, postanowił sprawdzić były inżynier pracujący dla NASA, Mark Rober, który został youtuberem.

44-latek udał się do miejsca rojącego się od rekinów, położonego 30 km od brzegu na Bahamach, aby przeprowadzić eksperyment wraz z biologiem morskim i ekspertem w dziedzinie nurkowania z rekinami Luke’em Tipple’em.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Rekin podpłynął niebezpiecznie blisko. Przypadkowe nagranie z USA

Przekonywał fanów, że opracował "solidną procedurę testową" i zbudował "sprzęt klasy NASA", aby obalić odwieczny stereotyp mówiący, że rekiny wariują gdy tylko poczują ludzką krew.

Planowałem sprawdzić, jak daleko wyczuwają pojedynczą kroplę krwi w wodzie, ale najpierw chciałem uzyskać dowód, że faktycznie wolą krew od jakiegokolwiek innego zapachu - tłumaczył swój eksperyment.

Ustawił cztery deski surfingowe, z których każda wypompowywała po dwa litry innego płynu: oleju rybnego, krowiej krwi, wody morskiej i moczu. Płyny te zostały wpompowane do oceanu w ciągu godziny, a Mark i Luke obserwowali sytuację ze swojej łodzi, obserwując ile rekinów odwiedziło każdą deskę.

Cztery rekiny podpłynęły do oleju rybnego, żaden nie zwrócił uwagi na mocz, za to deskę z krwią odwiedziło bezpośrednio aż 41 rekinów. I choć eksperyment trudno uznać za naukowe badanie, niewątpliwie pokazał, że ze wszystkich zapachów krew była dla rekinów najbardziej interesująca. To obala mit krążący wśród surferów o rzekomym przyciąganiu rekinów moczem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W dalszej części eksperymentu youtuber sprawdził, jakie będzie zainteresowanie rekinów deskami surfingowymi, z których do morza kapały krople ludzkiej krwi. Na pierwszej desce zamontowano urządzenie pompujące jedną kroplę krwi na minutę, na drugiej - jedną kroplę co cztery sekundy. W ciągu godziny żaden rekin nie zainteresował się ani jedną, ani drugą deską.

To w żadnym wypadku nie był doskonały eksperyment, ale myślę, że można śmiało stwierdzić, że skoro żaden rekin nie zainteresował się deską dozującą 15 kropli ludzkiej krwi na minutę w środku wód rojących się od rekinów, prawdopodobnie nie musicie przejmować się zadrapaniami - podsumował inżynier.
Autor: BBI
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.