Po „małpkę” sięga co trzecia osoba kupująca mocny alkohol. Dwa lata temu małe buteleczki stanowiły zaledwie 20% rynku. Superbiz podaje, że zdaniem PARPA ograniczenie ich sprzedaży nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, ponieważ konsumenci będą częściej kupowali trunki w większych opakowaniach.
PARPA będzie chciała przekonać Ministerstwo Zdrowa do optowania za podniesieniem opłat. Agencja proponuje wprowadzenie ceny minimalnej, tj. 2 zł za 10 gramów czystego alkoholu. Wówczas mocniejsze wina czy piwa byłyby droższe od słabszych. Takie rozwiązanie, nawet, gdyby zniechęciło część Polaków do picia, nie odbiłoby się na wpływach do budżetu państwa.
Alkoholizm jest w Polsce poważnym problem. W 2015 r. statystyczny Kowalski wypił ponad 3 l wysokoprocentowych trunków. Badania przeprowadzone przez NFZ potwierdzają, że przez uzależnienie co roku 340 tys. osób trafia do specjalistycznych placówek. Ich leczenie kosztuje państwo 500 mln zł.
Autor: Paulina Kwiatkowska
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.