Cztery kategorie wiekowe przy obliczaniu stawki. Wiceminister finansów, Wiesław Jasiński poinformował, że na podstawie roku produkcji samochodu, zostanie on przypisany do odpowiedniej grupy podatku akcyzowego. Pierwsza kategoria ujmować będzie auta wyprodukowane w 2004 roku oraz starsze. Druga kategoria to lata 2005-2009. Trzecia, przypada na lata produkcji 2010-2015. Ostatnia to samochody wytworzone w 2016 roku i młodsze. Im młodsze auto, tym niższa akcyza.
Wiele kategorii pojemności. Kategoria wiekowa będzie tylko w części decydować o stawce podatku akcyzowego. Kolejnym składnikiem obliczeń będzie klasa pojemności, wraz z którą opłata ma rosnąć. Auta będą dzielone na posiadające silniki o pojemności: poniżej 1,2 litra, od 1,2 do 1,5 litra, 1,5 do 2 litrów. Kolejna klasa, to samochody o pojemności od 2 do 2,5 litra. Powyżej tej wartości stawki będą wyższe z każdym wzrostem pojemności o 500 centymetrów. Najwyższa kategoria obejmie samochody z silnikami 4 litry i więcej.
Będą aż 32 stawki akcyzy. Najmniejsza opłata ma wynieść 424 PLN. Będzie dotyczyć aut z 2016 roku i nowszych, posiadających silniki do 1,2 litra pojemności. Najwięcej wyniesie opłata za samochód o pojemności powyżej 4 litrów, który był wyprodukowany w 2004 roku i wcześniej. Będzie to aż 18 644 PLN.
Nowe przepisy promują nowe auta. Kupując salonowe auto z małym silnikiem zapłacimy zdecydowanie mniej niż sprowadzając stary samochód o dużej pojemności. Jednym z celów jest ograniczenie do kraju napływu aut emitujących dużo szkodliwych substancji do atmosfery. Z akcyzy będą zwolnione samochody elektryczne. W przypadku aut hybrydowych, akcyza będzie częściowo pomniejszona.
Nowa akcyza, również na samochody dostawcze. Obecnie podatek na takie auta, o masie całkowitej do 3,5 tony, nie jest naliczany. Ministerstwo Finansów postanowiło, że od stycznia 2017 również małe samochody dostawcze będą traktowane tak samo jak osobowe. Ma to na celu wykluczenie procederu obchodzenia przepisów, na którym skarb państwa traci co roku miliony złotych.
Naliczanie od wartości prowadzi do nadużyć. O zmianach mówiło się od dawna. Najwięcej problemów wiązało się ze sztucznym zaniżaniem wartości, gdzie celowo demontowano samochody np. przed spotkaniem z rzeczoznawcą. Drugim palącym problemem było rejestrowanie aut osobowych jako ciężarowe, by w ten sposób uniknąć akcyzy (samochody ciężarowe są zwolnione z tej opłaty). Ministerstwo Finansów ma zamiar z tym skończyć.
Akcyza nakładana jest na auta nowe oraz używane, sprowadzone do kraju. Obecne polskie przepisy przewidują dwie stawki akcyzy: 3,1% w przypadku samochodów do 2 litrów pojemności oraz 18,6% w przypadku aut powyżej tego litrażu. Pierwszy złożony wiosną projekt zakładał radykalną obniżkę akcyzy. Grupa senatorów wniosła o ustanowienie tej wyższej stawki na poziomie 4,6%.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.