Tegoroczne matury w Polsce dobiegają powoli końca. Dla wielu osób egzamin dojrzałości był tylko przypieczętowaniem wejścia w dorosłość. Nie brak było jednak tych, dla których egzamin maturalny wiązał się z ogromnym stresem. Ten często wynikał z lęku przed nie przekroczeniem progu dającego zaliczenie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To w tym roku ma szczególną wagę. Jest to bowiem ostatni rocznik, kiedy to na maturze występuje okrojona podstawa programowa. Od przyszłorocznych maturzystów CKE będzie mieć znacznie wyższe wymagania. Z tymi od jakiegoś czasu postanowiła walczyć Fundacja "Zwolnieni z Teorii".
Za dużo nauki zdawania testów, a za mało praktyki
Jak twierdzi zarząd i wolontariusze fundacji, obecnie polska szkoła posiada przeładowaną podstawę. W konsekwencji zdecydowanie częściej od wiedzy w danej dziedzinie wymaga jedynie umiejętności wypełnienia egzaminów. Tym samym zdobywanie wiedzy ogranicza się tylko do bezsensownego zapamiętywania.
Absurd obecnego programu, fundacja pokazała za pomocą eksperymentu z udziałem robota wspomaganego AI. "Prymus" za zadanie miał wypełnić egzamin maturalny, który później przeanalizowało grono egzaminatorów. Całość maszynie zajęła raptem 30 minut i pokazała, że by zdać nie potrzeba umiejętności miękkich, a jedynie suchej wiedzy.
Eksperyment z udziałem Prymusa pokazuje, jak rozwój sztucznej inteligencji potęguje rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością. Dzisiaj model nauki w szkole opiera się głównie o zapamiętywanie treści. My zaś widzimy potrzebę, aby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Osiągnięcie tego celu wymaga holistycznego podejścia do edukacji, a tym samym znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka - mówi cytowana przez "Wyborczą" Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji "Zwolnieni z Teorii".
Czytaj także: Wystarczyło 25 minut. Prawdziwa plaga kleszczy w Polsce
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.