"Nie" Unii powiedzialo 52 procent głosujących. To już nie sondaże, ale wyniki ze wszystkich okręgów wyborczych. Przewaga głosujących za wyjściem ze Wspólnoty wyniosła nieco ponad 1 mln głosów. Jak podaje BBC, Londyn i Szkocja w znacznej większości opowiedziały się za pozostaniem w Unii. Odmiennego zdania była północ Anglii. Frekwencja w całej Wielkiej Brytanii była na poziomie 71,8 procenta.
Ciekawie wygląda struktura wiekowa biorących udział w referendum. Było na nim 71,8 procent Brytyjczyków. Jak podaje „Mirror” największy odsetek głosujących za pozostaniem w Unii był wśród osób od 18 do 24 roku życia – 72 procent. Najmniej u tych powyżej 65 lat – 34 procent.
Korki szampanów strzeliły już u popierających wyjście z Unii. Z wyników referendum bardzo zadowolony jest Nigel Farage z Partii Niepodległości Zjednoczonego Królestwa. Twierdzi, że to zwycięstwo zwykłych, przyzwoitych ludzi. Innego zadania jest były minister Keith Vaz, według którego ludzie zagłosowali pod wpływem emocji i odrzucili rady ekspertów ostrzegających przed konsekwencjami ekonomicznymi.
Skutki głosowania za opuszczeniem Unii już widać na rynkach. Nad ranem wartość funta spadła aż o10 procent i była tym samym na najniższym poziomie od 1985 roku. Z kolei do 4,20 zł poszybował frank szwajcarski.
*Wielka Brytania nie pożegna się z Unią zaraz po głosowaniu. *Procedury, zgodnie z traktatem lizbońskim, zajmują dwa lata. Do 2018 roku nic się zatem nie zmieni. Kraj wciąż będzie musiał wpłacać środki do budżetu – i to więcej niż wypłaca. W tym roku dołoży do tego 15,7 mld funtów, a z tego wrócili zaledwie 4,5.
Wyjście z Unii Europejskiej to także konieczność podpisania wielu umów dotyczących handlu. W przeciwnym razie stracą zarówno Unia jak i Wielka Brytania. 44 procent brytyjskiej produkcji trafia do wspólnoty, a z kolei 53 procent importu z niej pochodzi. Do tego z obsługą handlu unijnego związane są 3 mln miejsc pracy.
Autor: Krzysztof Narewski
Teraz serce internetu w jednej aplikacji. Bądź na bieżąco i pobierz w Google Play albo App Store.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.