1 Black Friday zyskuje coraz większą popularność
2. Black Friday promocje o jakich marzyłeś
3. Nie daj się emocjom w Czarny Piątek!
Korzystając z atrakcyjnych promocji można wiele zaoszczędzić i kupić pełnowartościowe produkty za ułamek ich pierwotnej ceny. Czarnopiątkowe wyprzedaże to dobra okazja na zrobienie świątecznych prezentów, uzupełnienie wyposażenia domu o nowe sprzęty lub garderoby o kolejne, modne kreacje.
Black Friday zyskuje coraz większą popularność
Jeszcze kilka lat temu o Black Friday mówiło się w Polsce jedynie w kontekście "zabójczych" wyprzedaży w USA. Zabójczych w sensie metaforycznym i dosłownym - w trakcie Black Friday można nie tylko zrobić zakupy w bardzo niskich cenach, ale również stracić zdrowie lub życie. Od 2006 roku blisko 120 osób odniosło obrażenia, a 12 zginęło, m.in. na skutek postrzału.
W 2017 roku międzynarodowy koncern GfK opublikował raport z badania własnego, z którego wynika, że odsetek Polaków, robiących zakupy w trakcie Black Friday, rośnie z roku na rok. Podczas gdy w 2016 roku zakupy w tym dniu zrobiło jedynie 12 % respondentów, to w 2017 roku liczba ta wzrosła do 23%. Do najchętniej kupowanych produktów należała odzież - kupiło ją 46% badanych, sprzęt radiowo-telewizyjny - 37% oraz sprzęty AGD i wyposażenie domu - 31%.
Zaledwie rok później swoje wyniki badań na temat zwyczajów Polaków w kontekście Black Friday opublikowało Picodi.com. Wynika z nich, że 59% badanych odkłada pieniądze specjalnie na czarnopiątkowe wyprzedaże, a 4% jest skłonna zaciągnąć kredyt, aby móc skorzystać z promocji. Jednocześnie ponad 1/4 respondentów zadeklarowała chęć zakupu więcej niż 5 produktów, a 60% uważa, że ich zakupy są impulsywne. Dane opublikowane przez Picodi.com (2018) zdają się potwierdzać wyniki GfK (2017) - 86% badanych chciało kupić coś dla siebie, 15% produkty do domu, a 27% prezenty świąteczne.
Black Friday promocje o jakich marzyłeś
Picodi.com zapytało również respondentów, ile chcą wydać na czarnopiątkowych wyprzedażach. Mężczyźni deklarowali średnio 795 zł, a kobiety 555 zł. Obie kwoty są stosunkowo wysokie jak na jednodniowe zakupy, co pozwala sądzić, że w trakcie Black Friday promocje stwarzają prawdziwe okazje do tańszych zakupów - wierzy w to aż 85% respondentów z badania Picodi.com.
Trzeba jednak odróżnić dwa modele sprzedaży - Czarny Piątek jest czymś innym niż wietrzenie magazynów, które ma miejsce pod koniec roku kalendarzowego, w okresie poświątecznym. Black Friday to dzień, w którym sklepy oferują pełnowartościowe produkty w niskich cenach lub inny rodzaj promocji, np. 2 produkty w cenie jednego lub darmową dostawę do domu. Poświąteczne Boxing Day polega na wyprzedaży jak największej ilości towaru. Ma to związek m.in. z zachęceniem konsumentów do robienia zakupów również po gorącym czasie świątecznym, a także ze zbliżającym się rozliczeniem finansowym firm jednoosobowych i spółek.
Skorzystanie z dużych promocji w trakcie Czarnego Piątku jest więc możliwe, jednak warto się do tego dobrze przygotować. Najlepiej stworzyć listę produktów do kupienia i obserwować ceny w sklepach już na kilka tygodni przed planowanymi wyprzedażami. Sprawdzić należy głównie czołowe sklepy - największe z nich mogą sobie zwykle pozwolić na najbardziej atrakcyjne obniżki. Przykładowo, chcąc kupić sprzęt AGD, telefon lub telewizor na Black Friday RTV Euro AGD warto odwiedzić w pierwszej kolejności. Po odzież, buty lub kosmetyki można udać się do ulubionych butików, ale nie zaszkodzi sprawdzić też promocje w sklepach, których zwykle się nie odwiedza - ich oferta może w tym dniu pozytywnie zaskoczyć.
Nie daj się emocjom w Czarny Piątek!
Kupowanie, szczególnie w obniżonych o kilkadziesiąt procent cenach, jest bardzo przyjemne i wyzwala wiele pozytywnych emocji. Zadowolenie może jednak bardzo szybko minąć, jeśli zakupy były dokonane kompulsywnie, a po kilku godzinach pojawia się dysonans podecyzyjny. Kolejna para butów, nowa torebka czy smartfon mogą się okazać niepotrzebne, a dodatkowo po ich zakupie w budżecie powstała luka, którą trudno będzie zniwelować.
Czarny Piątek to wielkie święto kupowania, nie warto jednak dać ponieść się emocjom i kupować zbędnych gadżetów. Kompulsywne kupowanie nie łączy się z oszczędnościami - a na nich opiera się idea Black Friday. Oprócz listy potrzebnych produktów warto również przygotować się mentalnie - trzeba pamiętać, że nie każda promocja jest prawdziwą promocją i nie ze wszystkich warto korzystać. Przed Czarnym Piątkiem można sięgnąć do podstaw wiedzy psychologicznej, zapoznać się z terminami "zakupy kompulsywne", "dysonans podecyzyjny", czy "heurystyka dostępności". Co ważne, o ich znaczeniu należy pamiętać w trakcie zakupów - to znacznie zwiększy prawdopodobieństwo dokonania świadomych wyborów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.