Badanie naukowców z Uniwersytetu Anglii Wchodniej polegało na wypełnieniu ankiety online. Pytania dotyczyły dwóch eksperymentów, a udzielone odpowiedzi miały pokazać poziom szczerości.
Standardem jest niestety, że Polska jest pomijana w takich testach. No cóż, chyba chodziło o jak najbardziej reprezentatywną grupę z całego świata. Pierwszym zadaniem była gra w „orła” i „reszkę”. Badany za każdego „orła” miał dostawać kilka dolarów. Logiczne jest więc, że jeśli ponad połowa ludzi z danego kraju odpowiedziała, że moneta wylądowała na premiowanej stronie, to znaczy, że mają oni skłonności do bycia nieszczerymi.
Drugim zadaniem był quiz muzyczny. Podobnie jak w poprzednim wypadku badani byli nagradzani za każdą poprawną odpowiedź. Wcześniej zostali jednak poproszeni o niekorzystanie z internetu i zaznaczenie oświadczenia o samodzielnej odpowiedzi przy każdym z pytań. Trzy pytania były bardzo trudne, więc wysoce prawdopodobne jest, że udzielenie poprawnej odpowiedzi możliwe było dopiero po sprawdzeniu jej w internecie.
Dane z badań posłużyły okreslenia szczerości mieszkańców poszczególnych krajów. Według autorów nieuczciwość przy rzucie monetą wahała się od 3,4 procenta w Wielkiej Brytanii do 70 procent w Chinach. W quizie muzycznym respondenci w Japonii wykazali się największą uczciwością, później Brytyjczycy, natomiast Turcja zamyka stawkę z najmniejszą ilością uczciwych odpowiedzi.
Ciekawe jest to, że ludzie gorzej ceniali uczciwość współobywateli niż mieszkańców innych krajów. Jednym z powodów może być to, że ludzie są bardziej narażeni na wiadomości o nieuczciwych zrachowaniach na własnym podwórku niż zagranicą – powiedział Dr Hugh-Jones, jeden z autorów badania.
Najbardziej pesymistycznie co do uczciwości w swoim kraju wypowiadali się Grecy i Chińczycy. Tymczasem w rzucie monetą Grecy uplasowali się w czołówce najuczciwszych państw, natomiast w quizie muzycznym mieli miejsce w środku tabeli. Takie badania niosą jednak pozytywne przesłanie dla niektórych krajów. Ludzie, którzy przekonają się o uczciwości swoich rodaków, mogą zacząć się z nimi bardziej integrować.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.