Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
aktualizacja 

#dobrebopolskie Wirtualną rzeczywistością walczą z bólem

Naukowcy z Dolnego Śląska testują na ludziach technikę odwracania uwagi od krótkotrwałego bólu związanego z zabiegami medycznymi. W planach jest aplikacja dla tych, którzy chorują przewlekle.

#dobrebopolskie Wirtualną rzeczywistością walczą z bólem
(Jan Sochaczewski)

*Wirtualna rzeczywistość ma duże zastosowanie w leczeniu ludzi. *Psycholodzy z Wrocławia od lat eksperymentowali na sobie, zadając sobie ból i próbując odwrócić od niego własną uwagę. Od kilku tygodni projekt VR4Health testują na małych pacjentach ze szpitala przy ul. Borowskiej.

*Chorująca na nerki dziewczynka bała się zastrzyków i związanego z nimi bólu. *Prosta trójwymiarowa gra z zastosowaniem sprzętu firmy Oculus pomogła jej przebrnąć przez nieprzyjemną procedurę.

Jak mam te okulary, to na grze się skupiam. Nie widzę nic, mniej boli i nie mam stresu - tłumaczy Polskiemu Radiu Wrocław 10-letnia Weronika.

Efekty są ponoć "lepiej niż dobre". Zapewnia o tym dr Joanna Piskorz z Zakładu Psychologii Edukacji i Wychowania na wrocławskiej uczelni. Wyjaśnia też, jak działa gra:

Dziecko musi śledzić wzrokiem obiekty oraz zaznaczać je, gdy stają w miejscu. Widzi kulki, samoloty, motylki. Różne obiekty, żeby nie było nudno - przekonuje.

Gdy chodzi o krótki ból, jak przy zastrzyku czy pobraniu krwi, taka gra pomaga. Sytuacja zmienia się, gdy pacjent jest osobą czującą przewlekły ból. Tu potrzeba odpowiedniego treningu. Dlatego dr Marcin Czub z Instytutu Psychologii UW pracuje nad wirtualnym osobistym trenerem.

Tworzymy taką aplikację, gdzie osoby wraz z wydechem widzą, jak wizualna reprezentacja bólu zmienia się. Wielka czerwona kolczasta kula zmienia się w niebieską, obłą. Chodzi o wykorzystywanie oddechu w wizualizacji, żeby zmienić naszą percepcję bólu - wyjaśnia na prw.pl.

Osoba z nałożonymi goglami, odbierająca jednocześnie sygnały wzrokowe z mięśni oraz ścięgien doznaje tzw. ucieleśnienia. Wirtualne ciało nagle zaczyna być własnym. Jeżeli choroba ma podłoże psychologiczne, to zmieniając wirtualne alter ego, można wpłynąć na postrzeganie własnego ciała w rzeczywistości. Dlatego naukowcy z Wrocławskiego Parku Technologicznego myślą już nad zastosowaniem ich wynalazku do leczenia anoreksji i bulimii.

Tak dolnośląscy badacze prezentowali wyniki swoich badań podczas konferencji ITAG 2014 w Nottingham Trent University.

W swojej pracy wykorzystują gogle Oculus (DK1 i DK2), oraz urządzenia pozwalające na monitorowanie kinetyki ciała i odzwierciedlenie ruchu w wirtualnej rzeczywistości (Leap Motion, Kinect). Środowiska wirtualne tworzone są w Unity3d Pro, C#

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
KOMENTARZE WYŁĄCZONE
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli i polem do dezinformacji. Dlatego zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja o2.pl
Wybrane dla Ciebie
Programy komputerowe, które ułatwiają życie. Czy znasz je wszystkie?
Hiszpanie piszą o Lewandowskiej. Otwiera nowy biznes
Wytyczne księdza ws. kolędy. Mieszkańcy: "To już tradycja"
Wyniki Lotto 21.11.2024 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nakaz aresztowania Netanjahu. "Istotny krok w kierunku sprawiedliwości"
Zmasowane ataki Izraela na Liban. Ponad 47 zabitych
Wrocławski McDonald's podbija sieć. Kolorowe neony, światła i tłumy klientów
Zobaczył tygrysa pod domem. Przerażające nagranie z Chin
Ukraiński recydywista w Sopocie. Pokazał policjantom fałszywe prawo jazdy
Trzaskowski: Na spotkania w prekampanii jeżdżę prywatnym samochodem, urlopu nie planuję
Wypadek na roli. Nogę mężczyzny wciągnęła maszyna
PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta. Wiadomo już gdzie
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić