Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
aktualizacja 

#dobrebopolskie Wirtualną rzeczywistością walczą z bólem

Naukowcy z Dolnego Śląska testują na ludziach technikę odwracania uwagi od krótkotrwałego bólu związanego z zabiegami medycznymi. W planach jest aplikacja dla tych, którzy chorują przewlekle.

#dobrebopolskie Wirtualną rzeczywistością walczą z bólem
(Jan Sochaczewski)

*Wirtualna rzeczywistość ma duże zastosowanie w leczeniu ludzi. *Psycholodzy z Wrocławia od lat eksperymentowali na sobie, zadając sobie ból i próbując odwrócić od niego własną uwagę. Od kilku tygodni projekt VR4Health testują na małych pacjentach ze szpitala przy ul. Borowskiej.

*Chorująca na nerki dziewczynka bała się zastrzyków i związanego z nimi bólu. *Prosta trójwymiarowa gra z zastosowaniem sprzętu firmy Oculus pomogła jej przebrnąć przez nieprzyjemną procedurę.

Jak mam te okulary, to na grze się skupiam. Nie widzę nic, mniej boli i nie mam stresu - tłumaczy Polskiemu Radiu Wrocław 10-letnia Weronika.

Efekty są ponoć "lepiej niż dobre". Zapewnia o tym dr Joanna Piskorz z Zakładu Psychologii Edukacji i Wychowania na wrocławskiej uczelni. Wyjaśnia też, jak działa gra:

Dziecko musi śledzić wzrokiem obiekty oraz zaznaczać je, gdy stają w miejscu. Widzi kulki, samoloty, motylki. Różne obiekty, żeby nie było nudno - przekonuje.

Gdy chodzi o krótki ból, jak przy zastrzyku czy pobraniu krwi, taka gra pomaga. Sytuacja zmienia się, gdy pacjent jest osobą czującą przewlekły ból. Tu potrzeba odpowiedniego treningu. Dlatego dr Marcin Czub z Instytutu Psychologii UW pracuje nad wirtualnym osobistym trenerem.

Tworzymy taką aplikację, gdzie osoby wraz z wydechem widzą, jak wizualna reprezentacja bólu zmienia się. Wielka czerwona kolczasta kula zmienia się w niebieską, obłą. Chodzi o wykorzystywanie oddechu w wizualizacji, żeby zmienić naszą percepcję bólu - wyjaśnia na prw.pl.

Osoba z nałożonymi goglami, odbierająca jednocześnie sygnały wzrokowe z mięśni oraz ścięgien doznaje tzw. ucieleśnienia. Wirtualne ciało nagle zaczyna być własnym. Jeżeli choroba ma podłoże psychologiczne, to zmieniając wirtualne alter ego, można wpłynąć na postrzeganie własnego ciała w rzeczywistości. Dlatego naukowcy z Wrocławskiego Parku Technologicznego myślą już nad zastosowaniem ich wynalazku do leczenia anoreksji i bulimii.

Tak dolnośląscy badacze prezentowali wyniki swoich badań podczas konferencji ITAG 2014 w Nottingham Trent University.

W swojej pracy wykorzystują gogle Oculus (DK1 i DK2), oraz urządzenia pozwalające na monitorowanie kinetyki ciała i odzwierciedlenie ruchu w wirtualnej rzeczywistości (Leap Motion, Kinect). Środowiska wirtualne tworzone są w Unity3d Pro, C#

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Wjechał w armatkę śnieżną w Krynicy-Zdroju. 13-latek nie żyje
Nietypowy widok w lesie. "Natura potrafi zaskakiwać"
Dwie rosyjskie rafinerie bez ropy? Skuteczny atak Ukrainy
Myje się dwa razy w tygodniu. "Mam obawy, że brzydko pachnę"
Robert Karaś będzie reprezentować azjatycki kraj. "Zrobię to z dumą"
Wjechał na oblodzone jezioro. Auto utknęło na środku
Poruszające sceny. Tak dzieci pożegnały zamordowanego księdza
Pierwsze takie nagranie przelotu Falcona 9. "Potrafi nieźle huknąć"
"Klucz do skutecznej obrony". Mówi, co powinna robić Polska
Nagi mężczyzna w masce zaczepia kobiety. "Wyglądał jak obłąkany"
Rosjanin błagał o litość. Pokazali nagranie w sieci
Wyniki Lotto 21.02.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
KOMENTARZE WYŁĄCZONE
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli i polem do dezinformacji. Dlatego zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja o2.pl
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić