Badania na temat muzycznych preferencji Polaków przeprowadziło Centrum Badania Opinii Społecznej na przełomie czerwca i lipca 2018 roku. CBOS przebadało niemal 1000 losowo wybranych, dorosłych Polaków i zapytało ich m.in. o preferencje muzyczne, częstotliwość słuchania muzyki, sposób jej odtwarzania oraz używane do tego sprzęty.
Muzyka, której Polacy słuchają najchętniej
Przez wiele lat jednym z najbardziej popularnych rodzajów muzyki w Polsce było disco polo. Nic więc dziwnego, że aż 63% respondentów przyznało, że właśnie ten styl jest im najbliższy i najchętniej słuchają twórców takich jak Zenon Martyniuk, zespół Boys, Weekend lub Akcent. Bilety na koncerty disco polo sprzedają się niemal błyskawicznie, a największe wydarzenia muzyczne z udziałem gwiazd tej muzyki odbywają się przy komplecie publiczności.
Disco polo cieszy się największym powodzeniem wśród mieszkańców wsi - swoją sympatię zadeklarowało 80% respondentów ze wsi o wykształceniu podstawowym, zawodowym lub średnim. Ten rodzaj jest popularny także w miastach, słucha go 32% badanej grupy. Wśród najczęściej podawanych powodów sympatii do disco polo znalazły się jej wpadający w ucho rytm, wesoły i optymistyczny charakter oraz fakt, że jest dobra do zabawy i tańca.
Ulubiony gatunek muzyczny - na jakie koncerty chodzą Polacy?
Według wyników badania CBOS, Polacy najchętniej słuchają muzyki rozrywkowej i pop. Niezależnie od okoliczności słuchania muzyki lub sposobu jej odtwarzania, wiele osób wybiera znane piosenki i popularne przeboje (29%). Drugie miejsce zajmuje wspomniana już muzyka disco polo, a podium zamyka muzyka rock i hard rock, w tym metal, havy metal, punk, punk rock, rock alternatywny i indie rock. Tę tendencję potwierdzają oferty koncertów dostępnych na Ticketclub.pl. Bilety na koncerty polskich i zagranicznych gwiazd muzyki pop, disco polo i rock stanowią znaczną część oferty tego dystrybutora.
Gdzie Polacy słuchają muzyki? Wydarzenia muzyczne, koncerty, internet, radio i telewizja
Słuchanie muzyki jest dla Polaków czynnością naturalną, jedynie 4% badanej grupy zadeklarowało, że w ogóle tego nie robi. Dla 83% muzyka stanowi tło do wykonywania innych czynności - prac domowych, zawodowych lub nauki. Pozostałe 17% podczas słuchania muzyki oddaje się tylko temu - taki sposób preferują raczej mężczyźni (25%) niż kobiety (10%). Zatem muzyka towarzyszy Polakom w domu (86%), w pracy (20%), podczas podróży (50%) i w czasie wolnym (22%).
Poza domem muzyki słuchają osoby znajdujące się w grupie wiekowej 18-34 lata. Ci respondenci zadeklarowali, że z muzyka stykają się w klubach, na przyjęciach, imprezach okolicznościowych i spotkaniach towarzyskich. Chodzą też na koncerty i wydarzenia muzyczne ulubionych wykonawców lub tych artystów, na których koncert "wypada pójść" chociaż raz w życiu. Do tych ostatnich zaliczają się występy legendarnych formacji, np. Queen, Scorpions lub Metallica.
Biorąc pod uwagę fakt, że Polacy słuchają muzyki głównie w domu, w pracy lub w podróży, nie dziwi klasyfikacja urządzeń, które służą do odtwarzania muzyki. 60% badanych słucha muzyki puszczanej w radio, 38% używa w tym celu telewizora, 25% smartfona, a 22% laptopa lub stacjonarnego komputera. Co ciekawe, młodsi respondenci, którzy są bardziej obeznani z działaniem internetu i obsługą urządzeń typu smart, korzystają z opcji odsłuchu w internecie, natomiast starsi (45+) preferują tradycyjne formy, jak radio i telewizja. Wyniki te zdają się potwierdzać stereotyp, według którego człowiek z wiekiem nie zmienia swoich przyzwyczajeń.
Dla kogo bilety na Lao Che, a dla kogo bilety na koncerty Martyniuka?
Wnioski z badania przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej znajdują odzwierciedlenie w realnym życiu. Osoby w wieku 45+ często zaczynają niejako wycofywać się z życia społecznego i wolą pozostać w domu niż wziąć udział w koncercie lokalnej gwiazdy lub wydarzeniu muzycznym światowego formatu. Poszukują muzyki lekkiej i wesołej, przyjemnej dla ucha i melodyjnej, dlatego wybiorą raczej bilety na koncerty Zenona Martyniuka niż bilety na Lao Che. Młodsi respondenci, pełni wigoru i pasji, szczególnie ci dysponujący dużą ilością wolnego czasu, interesują się nieszablonowymi wydarzeniami muzycznymi, jak chociażby Gala Płyty Rocku Antyradia 2018, na które bilety można kupić na https://ticketclub.pl/koncerty/. Chociaż ludzie młodzi ciągle szukają nowości, to w ich preferencjach muzycznych stale widać powrót do twórczości artystów z młodości ich rodziców, a nawet dziadków.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.