Godzą się również na negatywne zjawiska. Głównie chodzi o cyberprzemoc, tj. przemoc słowną, wyzywanie, poniżanie i ośmieszanie. A 39 proc. z tych, którzy doświadczyli w internecie przemocy lub prześladowania, nikogo o tym nie zawiadomiło.
Rolą rodziców i szkoły jest uczenie dzieci, jak funkcjonuje wirtualny świat oraz jakie niesie możliwości, ale także, jakie czyhają w tym świecie zagrożenia. Warto pamiętać, iż ten proces nie sprowadza się li tylko do budowania konkretnych, technicznych umiejętności. Przede wszystkim winien polegać na uczeniu rozumienia tej rzeczywistości z którą młody człowiek styka się w Internecie - przypomina Marcin Bochenek, dyrektor projektów strategicznych NASK.
Świadomość zagrożeń jest niewystarczająca. A eksperci oceniają, że agresywnych zachowań w sieci wśród młodych przybywa, nie tylko dlatego, że więcej jest użytkowników internetu.
Pewna część prób samobójczych czy niechęć do chodzenia do szkoły jest spowodowana atakami rówieśników w sieci. Napisanie, że ktoś jest gruby czy głupi, to mechanizm naznaczenia. Jeżeli odbywa się w sieci, jest dla młodych wyjątkowo dotkliwy – mówi prof. Mariusz Jędrzejko, socjolog i pedagog.
Badanie "Nastolatki wobec Internetu" przeprowadzone zostało przez Pedagogium na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka i Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK). Sondaż przeprowadzono na próbie 1394 uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.