Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński | 
aktualizacja 

Niemcy oskarżają Fiata o manipulowanie testem emisji spalin

11

Niemiecki Federalny Urząd Pojazdów Mechanicznych KBA oskarża Fiata o manipulowanie wynikami emisji spalin podczas badań homologacyjnych. Urzędnicy twierdzą, że po 90 minutach od uruchomienia auta elektronika wyłącza systemy oczyszczające spaliny.

Niemcy oskarżają Fiata o manipulowanie testem emisji spalin
(Materiały prasowe, Fiat)

Włosko-amerykańska grupa FCA już od kilku miesięcy jest na celowniku amerykańskiej organizacji ds. ochrony środowiska EPA, która oskarżyła we wrześniu 2015 roku koncern Volkswagena o manipulowanie procedurami homologacyjnymi podczas badania czystości spalin. Teraz grupa Fiata jest oskarżana o to samo przez niemiecki urząd KBA. Tradycyjnie chodzi o tzw. urządzenia wyłączające. To określenie niebawem znajdzie sobie stałe miejsce w słowniku motoryzacyjnym.

Urządzenie wyłączające działa w taki sposób, że komputer sterujący pracą silnika wykrywa test homologacyjny i włącza na ten czas systemy oczyszczania spalin. Test w Europie trwa 20 minut, zatem po upływie tego czasu sterownik wyłącza filtry, dzięki czemu silnik jest odpowiednio mocny i oszczędny, ale już nie tak czysty.

(Materiały prasowe, Fiat)

Od wybuchu dieselgate wielu producentów było oskarżanych o stosowanie tzw. urządzeń wyłączających, ale oberwało się tylko Grupie Volkswagena. Na celowniku amerykańskich i niemieckich urzędników jest teraz Fiat. Niemcy już sprawdzali samochody z silnikiem 2.0 Multijet i oskarżono włoskiego producenta o stosowanie urządzenia wyłączającego, które działa po 22 minutach od rozpoczęcia procedury badawczej. Ostatecznie nie wyciągnięto żadnych konsekwencji i niewiele udowodniono.

FCA współpracowała z włoskimi urzędami i ustalono, że ich silniki są w porządku. Jednak KBA nie odpuszcza. Jak donosi „Der Spiegel”, teraz odkryto nowe urządzenie wyłączające, które działa dopiero po 90 minutach. Co na to Fiat?

Tradycyjnie nic nie ma sobie do zarzucenia i nie może komentować wyników testu przeprowadzonego przez KBA, ponieważ ich nie otrzymał. Niemiecka organizacja ma natomiast wysłać analizy do Komisji Europejskiej. Testowano model 500X, a FCA zapewnia, że samochód spełnia wszelkie wymagania odnośnie składu spalin i na pewno nie ma w nim niczego, co można by nazwać urządzeniem oszukującym procedury homologacyjne.

Echo dieselgate nie cichnie i trzeba przyznać, że ktoś szuka kozła ofiarnego numer dwa. Na siłę oskarżano francuskich producentów, niedawno także Opla, a od dłuższego czasu Fiata. Ciekawi mnie jakie ma dla was znaczenie to, czy któryś z producentów oszukiwał czy też nie. Co zrobicie z samochodem, jeżeli okaże się, że emituje za dużo tlenków azotu?

Źródło: Automotive News Europe

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Rozmowy w Rijadzie bez porozumienia. Rosja oskarża Ukrainę
Kiedy przycinać perowskię? Termin jest kluczowy
"Nie miał szans". Jest nagranie z kolizji motocyklisty w Warszawie
Napięta sytuacja w Turcji. Przedłużono zakaz zgromadzeń
Malowali swastyki na banerach wyborczych. Szuka ich policja
Wpadł do szamba. Nie żyje młody mężczyzna
Przyłapany na obwodnicy Trójmiasta. Nagranie niesie się po sieci
Akcja na Jaszczurówce. Wolontariusze pomagają żabom pokonać ulicę
Zwłoki na poddaszu. Tragedia w Płocku
Groza w Wiedniu. Natychmiast przerwali transmisje
Kreml o rozmowach z USA. Pozostanie tajemnicą
Smutny widok w polskich lasach. Problem narasta wiosną
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić