Nawet 3 tys. stopni Celsjusza. Taką temperaturę wytrzymuje nowy materiał, który zsyntetyzowali naukowcy z Manchesteru. Oznacza to, że pasażerski samolot, pokryty takim tworzywem,będzie w stanie polecieć z prędkością 6200 km/h, a nawet większą, czyli 6-7 razy szybciej niż latają obecnie komercyjne samoloty.
Hipersoniczne maszyny pasażerskie otwierają nowy etap w historii transportu. Dzięki nim czas podróży np. z Londynu do Nowego Jorku skróci się do zaledwie 2 godzin. Samolot będzie dolatywał do granic kosmosu, a potem wracał do Ziemi - mówi profesor Philip Withers, jeden z twórców materiału.
Największym problemem przy rozwijaniu wysokich prędkości jest tarcie. Tak twierdzą konstruktorzy. Kadłub samolotu uderza z dużą szybkością w cząsteczki powietrza i rozgrzewa go do wysokich temperatur. Przy prędkości hipersonicznej wartości są tak ogromne, że kadłub samolotu może się stopić.
Nasza nowa powłoka ceramiczna rozwiązuje właśnie ten problem. Pozwala, by samoloty mogły latać kilkukrotnie szybciej niż dźwięk - zapewnia Whiters.
Specjalna powłoka zbudowana jest z cyrkonu, tytanu i boru. To one uczynią samoloty odporne na wysokie temperatury - nawet 3 tys. stopni Celsjusza. A takie mogą wystąpić na wysokościach 18-20 tys. km - czyli na granicach stratosfery, gdzie wznosić się mają super szybkie samoloty.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.