Jaki samochód z napędem hybrydowym kupić?
Wybór samochodów hybrydowych w Polsce jest całkiem spory, a w ostatnich miesiącach wzbogacił się o kilka atrakcyjnych modeli. Toyota, największy producent hybryd, odpowiada za 80 procent sprzedaży samochodów z takim napędem na naszym rynku. Trudno zatem się dziwić, że Toyoty dominują na liście najpopularniejszych modeli hybrydowych.
Jak wygląda rynek samochodów hybrydowych w Polsce?
Gama hybryd dostępnych w naszym kraju obejmuje niemal wszystkie segmenty i rodzaje nadwozia – od miejskich hatchbacków, przez kompakty i auta klasy średniej, crossovery i SUV-y, po luksusowe limuzyny i sportowe coupe. Jaki samochód hybrydowy kupić? To zależy od potrzeb, stylu życia i zasobności portfela – ceny aut hybrydowych rozciągają się od 68 900 zł za Toyotę Yaris Hybrid po kilkaset tysięcy zł za luksusowe limuzyny czy sportowe coupe.
Warto zwrócić uwagę, że hybrydy to zazwyczaj mocniejsze wersje danego modelu, które mają w standardzie automatyczną skrzynię biegów i bogate wyposażenie na starcie, często obejmujące zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego. Dlatego porównując ich ceny do aut konwencjonalnych, najlepiej brać pod uwagę wersje z mocniejszym silnikiem, automatem i odpowiednio wysoką wersją wyposażenia. Wtedy łatwo się przekonać, że hybryda to najbardziej korzystna i najatrakcyjniejsza odmiana danego modelu. Potwierdzają to wyniki sprzedaży takich aut jak Toyota RAV4 czy Toyota C-HR. Ich wersje hybrydowe odpowiadają mniej więcej za ¾ całkowitej sprzedaży danego modelu.
Nowa Toyota Corolla
Na pytanie, jaki samochód hybrydowy kupić, śmiało można by odpowiedzieć - Corollę. Nowa Toyota Corolla nowej generacji weszła na polski rynek z prawdziwym impetem. W maju, pierwszym pełnym miesiącu od premiery modelu, z salonów wyjechało 1941 egzemplarzy, co sprawiło, że w zestawieniu miesięcznym Corolla stała się najpopularniejszym samochodem w Polsce. Powodów spektakularnego sukcesu kompaktowej Toyoty jest wiele, a na szczycie długiej listy atutów znajduje się unikalna oferta aż dwóch napędów hybrydowych – 1.8 o mocy 122 KM i 2.0 o mocy 180 KM. Nowa Corolla z hybrydowym napędem 2.0 to najmocniejsza wersja w aktualnej ofercie modelu, która rozpędza się do setki w 7,9 s.
Toyota Corolla 2019 jest oferowana w trzech wersjach nadwozia – jako hatchback, kombi i sedan, zastępując na rynku popularnego Aurisa oraz sedana Corolla poprzedniej generacji. Nowa odsłona najpopularniejszego samochodu na świecie ma bardzo atrakcyjny wygląd, dynamiczną sylwetkę o nisko położonej masce, którą samochód zawdzięcza nowej architekturze TNGA, oraz najnowocześniejsze technologie Toyoty. Bardzo sztywne nadwozie, stabilna konstrukcja, zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że nowa Corolla świetnie się prowadzi i pewnie wchodzi w zakręty.
Na długiej liście wyposażenia znajdziemy takie rozwiązania premium jak systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji z układem awaryjnego automatycznego powiadamiania służb ratowniczych eCall oraz zautomatyzowanymi układami wspomagającymi kierowcę w bezpiecznej jeździe w dzień i w nocy. Nowa Corolla może być także wyposażona w trzy rodzaje lamp głównych LED, pierwszy na świecie wyświetlacz 3D między zegarami, 10-calowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, system multimedialny i nawigacja z usługami Connected Services, indukcyjna ładowarka do telefonów czy dedykowane nagłośnienie JBL GreenEdge Premium Sound System. Nowością jest także system autonomicznego parkowania Simple Intelligent Park Assist (SIPA) z automatycznym hamowaniem awaryjnym Intelligent Clearance Sonar. Hybrydowa Corolla o mocy 122 KM kosztuje od 89 900 zł.
Nowa Toyota Camry
Toyota Camry to światowy bestseller w segmencie sedanów średniej wielkości, który zdobył serca Amerykanów jako uniwersalne i niezawodne auto, od lat utrzymując się na szczycie listy najpopularniejszych samochodów w USA. Nowa, 8. generacja w tym roku weszła także na europejski rynek, wzbogacając segment aut klasy średniej o atrakcyjnego sedana z napędem hybrydowym.
Toyota Camry w Polsce jest oferowana z dynamicznym napędem hybrydowym o mocy 218 KM, który rozpędza auto do setki w 8,3 s. Sercem układu jest wyjątkowo wydajny 2,5-litrowy silnik benzynowy, który współpracuje z silnikiem elektrycznym i bezstopniową automatyczną skrzynią biegów, zapewniając zużycie benzyny na poziomie 5,3–5,6 l/100 km (wg WLTP).
Toyota Camry Hybrid już w podstawowej wersji Comfort zawiera długą listą systemów bezpieczeństwa czynnego, aktywny tempomat, światła LED, klimatyzację dwustrefową z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe czy system multimedialny z ekranem dotykowym 7 cali. Auto w tej wersji kosztuje od 141 900 zł. Możliwości wyposażenia w wyższych wersjach są jednak znacznie większe. Obejmują bezprzewodową ładowarkę do telefonów, system automatycznego hamowania awaryjnego podczas manewrów ICS, wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie HUD czy system Premium Audio JBL z 9 głośnikami. Komfortowy sedan o długości 4885 mm, szerokości 1840 mm i bagażniku mieszczącym 524 l bardzo dobrze sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w podróży.
Nowa Toyota RAV4
Najnowsza generacja RAV4 jest komfortowym SUV-em z dużymi możliwościami terenowymi, które daje wersja AWD-i. Zawdzięcza je dynamicznemu napędowi hybrydowemu z dodatkowym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. Auto korzysta z inteligentnego napędu 4x4, który załącza się automatycznie w wymagających tego warunkach. Napęd na cztery koła AWD-i zapewnia RAV4 bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni i łatwe poruszanie się w trudniejszym terenie.
Nowy napęd hybrydowy opiera się na 2,5-litrowym, benzynowym silniku Dynamic Force i automatycznej przekładni. Toyota RAV4 Hybrid w wersji 4x2 ma moc 218 KM, zaś z napędem AWD-i dostarcza 222 KM mocy. Mocniejsza wersja, która rozpędza się do 100 km/h w 8,1 s, jest najbardziej dynamiczną odmianą w 25-letniej historii modelu RAV4.
RAV4 ma nisko położony środek ciężkości, bardzo sztywne nadwozie i doskonałe własności jezdne, które zapewnia mu nowa platforma GA-K opracowana w technologii TNGA. Dzięki temu Toyota RAV4 prowadzi się bardziej jak nisko zawieszone osobowe auto, niż tradycyjny SUV.
To kolejny nowy model Toyoty z bardzo bogatym wyborem wyposażenia, obejmującym takie nowości jak wirtualne lusterko wsteczne, które może wyświetlać obraz z kamery nad tylną szybą, systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji czy system detekcji przeszkód ICS, zapobiegający kolizjom podczas manewrów. Za hybrydową Toyotę RAV4 Hybrid trzeba zapłacić od 134 900 zł.
Toyota C-HR
Toyota C-HR to pierwszy crossover w gamie Toyoty, który niemal od razu po premierze stał się najpopularniejszym samochodem hybrydowym w Polsce. Auto wniosło do tego bardzo popularnego segmentu nowatorskie podejście do designu i technologię hybrydową. Napęd o mocy 122 KM zużywa od 4,7 l/100 km, a im częściej auto hamuje, tym więcej energii ma do dyspozycji silnik elektryczny. To jednak tylko jeden z wielu powodów, dla których Toyota C-HR jest idealnym samochodem do miasta. Ze względu na wyższe zawieszenie C-HR bez trudu pokonuje nierówności drogi i krawężniki, a promień zawracania wynosi tylko 5,2 m. Choć jego sylwetka jest zwarta i dynamiczna, z opadającym skośnie dachem, bagażnik mieści 377 l.
Samochód powstał z myślą o komforcie kierowcy i przyjemnej jeździe po mieście w świetnym stylu. Ma bogate wyposażenie, a konsola centralna jest skierowana w stronę kierowcy, by zapewnić mu poczucie relaksu i kontroli. Świetne wrażenia akustyczne zapewnia system nagłośnienia klasy premium firmy JBL, który powstawał równolegle z projektowaniem wnętrza. Dzięki temu inżynierowie dźwięku w ścisłej współpracy z projektantami precyzyjnie dostosowali układ głośników do powierzchni kabiny. Cena Toyoty C-HR Hybrid zaczyna się od 108 900 zł za bogato wyposażoną wersję Premium. Specjalna edycja Neon Lime by JBL kosztuje zaś 139 900 zł.
Toyota Yaris
Można powiedzieć, że Yaris Hybrid to miejski samochód do kwadratu – zwarte wymiary i niewielki promień skrętu spotykają się w tym modelu z superoszczędnym napędem hybrydowym, który świetnie się czuje w miejskim ruchu ze względu na zdolność jazdy na samym silniku elektrycznym i odzyskiwanie energii z hamowania.
To jednak dopiero początek – hybrydowy Yaris świetnie wygląda, a jego nowoczesny design można jeszcze bardziej podkreślić, wybierając jedną z kilku szczególnych wersji – Selection z dwukolorowym nadwoziem, jubileuszową 20th Anniversary, łączącą złoty lakier z głęboko szarym dachem Royal Grey lub usportowionego Yaris GR Sport. Każda z nich ma bogate wyposażenie, do którego należy pakiet Toyota Safety Sense – co ciekawe, dostępny w standardzie już od najniższej wersji wyposażenia. Do najciekawszych pozycji w cenniku należą także system multimedialny TAS500 z Android Auto i Apple CarPlay, 7-calowy ekran dotykowy z Bluetooth, światła LED, antena dachowa w kształcie płetwy rekina, inteligentny kluczyk czy kamera cofania oraz czujniki parkowania.
Hybrydowy Yaris jest napędzany układem niewysilonego silnika benzynowego 1,5 l, motoru elektrycznego i bezstopniowej przekładni automatycznej, które zapewniają mu średnie zużycie paliwa według nowego cyklu badawczego WLTP od 4,7 l/100 km. Yaris Hybrid to jeden z najtańszych samochodów hybrydowych na rynku – ceny 100-konnego hatchbacka zaczynają się od 68 900 zł za drugą wersję wyposażenia Active. Hybrydowy Yaris GR Sport z obniżonym, sportowym zawieszeniem, sportowymi fotelami i 17-calowymi kołami aluminiowymi z oponami Bridgestone Potenza kosztuje 79 900 zł.
Toyota Prius +
Toyota Prius + to wyjątkowy samochód. Zgrabny minivan o nietypowej sylwetce klina wydaje się większy w środku niż na zewnątrz. Samochód oparty na Priusie 3. generacji łączy napęd hybrydowy z przestronnym, 7-osobowym wnętrzem. 136-konny układ hybrydowy z 4-cylindrowym motorem benzynowym o pojemności 1,8 l, silnikiem elektrycznym i bezstopniową przekładnią automatyczną sprawia, że średnie zużycie paliwa tego 7-osobowego auta wynosi od 5,8 l paliwa na 100 km wg WLTP.
Hybrydy są zazwyczaj bogato wyposażone, czego dowodzi również ten samochód. W standardzie Toyota Prius + oferuje 7 poduszek powietrznych, aktywny tempomat, klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, światła mijania i drogowe typu LED oraz system multimedialny Toyota Touch 2 z 6 głośnikami. Nie zabrakło również pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, z układami wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy rozpoznawania znaków drogowych. Samochód może otrzymać również system audio JBL z 2 dodatkowymi głośnikami, światła z czujnikiem zmierzchu, podgrzewane siedzenia, inteligentny system parkowania czy dach panoramiczny. Prius + kosztuje obecnie od 141 900 zł. Z danych technicznych Toyoty Prius + wynika, że choć wnętrze mieści trzy rzędy siedzeń, auto ma wymiary kompaktowego sedana, czyli mierzy 4645 mm długości i 1775 mm szerokości. Przy złożonych siedzeniach z tyłu bagażnik mieści aż 505 l, zaś kiedy w aucie podróżuje 7 osób, można spakować do 200 l bagażu.
Dlaczego kierowcy wybierają samochody hybrydowe?
Najbardziej oczywistą zaletą samochodu hybrydowego jest oszczędność paliwa bez ładowania akumulatora – wystarczy tylko tankować benzynę. Energia do zasilania silnika elektrycznego pochodzi z generatora, który odzyskuje ją podczas hamowania. Im częściej hamujemy, tym więcej energii płynie do baterii trakcyjnej. W korkach zwykłe samochody zużywają wielokrotnie więcej paliwa niż w jeździe na trasie z optymalną prędkością, natomiast zużycie paliwa w hybrydzie na zakorkowanych ulicach może spaść nawet do około 2 l/100 km. Stąd opinie hybryd jako ekonomicznych aut.
To jednak nie koniec korzyści z napędu hybrydowego. Samochody hybrydowe mają opinię bardzo trwałych, co potwierdzają rankingi niezawodności oraz doświadczenia wielu kierowców, w tym taksówkarzy. Hybryda ma znacznie prostszą budowę niż konwencjonalne auto. To przekłada się na niższe koszty serwisu. Dodatkowa moc silników elektrycznych powoduje, że można zrezygnować z turbosprężarki komplikującej budowę konwencjonalnych silników. Nie jest też potrzebny filtr cząstek stałych czy koło dwumasowe, a nawet rozrusznik czy sprzęgło. Układ odzyskiwania energii z hamowania zwiększa trwałość tradycyjnych hamulców, które w hybrydzie są wykorzystywane znacznie rzadziej. 20 lat doświadczeń udowodniło także, że baterie trakcyjne hybryd są bardzo trwałe i zazwyczaj ich żywotność odpowiada całemu okresowi wieloletniej eksploatacji samochodu.
Ceny hybryd są dziś porównywalne z cenami analogicznych aut z silnikiem Diesla, dlatego dopłata do mocnego i oszczędnego napędu hybrydowego w porównaniu do podstawowego silnika w cenniku nie stanowi już problemu dla coraz większej liczby nabywców. W leasingu czy wynajmie długoterminowym różnice w wysokości rat między autem benzynowym i hybrydą są często symboliczne i szybko się zwracają na stacjach benzynowych. Przeczytaj więcej o hybrydowych modelach Toyoty.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.