Co lub kto może spowodować zakłócenie lotu? GIVT przypomina najbardziej zaskakujące sytuacje, z którymi musieli zmierzyć się pasażerowie samolotu.
Zwierzęta na pokładzie
Rola (nieświadomego) sprawcy zamieszania przypada niejednokrotnie futrzakom, które podróżują razem z nami. Tak stało się na pokładzie Air Canada, kiedy jeden z podróżujących, kociak o imieniu Ripples, wydostał się ze swojego transportera i postanowił udać się na zwiedzanie samolotu. Zawędrował aż do kokpitu, gdzie skrył się pod nogami załogi. W kabinie pilota - niezauważony przez nikogo - spędził prawie 4 godziny!
Pół biedy, jeśli pasażerem na gapę jest niegroźny, oswojony zwierzak. Prawdziwy koszmar spotkał uczestników lotu liniami Aeroméxico na trasie Torreón - Meksyk, kiedy nagle z jednej skrytki bagażowej wysunął się ogromny wąż. Brr! Tropikalne zwierzęta zapodziały się także podczas lotu z Kuby do Kanady. Bagaż opuściły wtedy dwie z czterech przewożonych iguan. Poszukiwania zbiegów i konieczna dezynfekcja samolotu stały się przyczyną opóźnienia kolejnego lotu.
Niesubordynowana załoga
Zakłócenia lotu wcale nie tak rzadko są wynikiem zachowania pracowników i obsługi samolotów. Jeszcze kilka lat temu głośno zrobiło się o stewardesach American Eagle, które zamiast wykonywać swoją pracę, wdały się w prawdziwą walkę. Lot, który planowo miał trwać 60 minut, wydłużył się do 4 godzin. Zły PR dosięgnął także inną amerykańską linię. Pracownica American Airlines została oskarżona o nielegalne przewożenie szczurów w kieszeniach spodni, a nawet… w bieliźnie!
Zupełnie nie poszczęściło się natomiast obsłudze linii Air France. Stewardzi, korzystając z przerwy w pracy, postanowili wykorzystać dobrą pogodę i polecieć na sąsiednią wyspę Bali. Nie przewidzieli, że ich lot powrotny - z powodu wybuchu wulkanu na Jawie - zostanie odwołany, a tym samym „nieco” spóźnią się do pracy. Ze względu na brak załogi lot z Kuala Lumpur do Paryża opóźnił się o całą dobę.
„Klient nasz pan”
Bez winy nie pozostają również pasażerowie, którzy nieraz stanowią główną przyczynę opóźnień samolotów. Złą sławą cieszą się zwłaszcza „awanturnicy”, skłonni do zrobienia sceny o byle co: zbyt mały rozmiar piżam, które są rozdawane w biznes klasie Quantas czy nieprawidłowy sposób serwowania posiłku. Antybohaterką drugiej sytuacji została wiceprezes linii Korean Air, Heather Cho. Do gustu nie przypadły jej torebki, w których podawano orzechy makadamia. Jej postawa spowodowała uziemienie samolotu w Nowym Jorku, a w efekcie aresztowanie samej zainteresowanej.
Pechowy dzień miał bez wątpienia także pasażer American Airlines, którego dziwne zachowanie zaniepokoiło sąsiadkę, a dalej obsługę samolotu. Okazało się, że mężczyzna był znanym ekonomistą, a tym, co wzbudziło podejrzliwość współpasażerów były wykonywane przez niego skomplikowane obliczenia matematyczne. Guido Menzio został dokładnie przesłuchany przez służby, a w efekcie samolot wystartował z dwugodzinnym opóźnieniem.
Odszkodowanie za opóźnienie lotu
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że pasażerowie mają prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego lub opóźnionego lotu. Jego wysokość może sięgnąć nawet do 600 euro! Nie każdy powód zakłócenia stanowi jednak podstawę do roszczeń. Jak wskazuje rozporządzenie (WE) nr 261/2004 o odszkodowanie możesz ubiegać się, jeśli:
- twój samolot był opóźniony o min. 3 godziny,
- opóźnienie nie nastąpiło z przyczyn nadzwyczajnych.
Wciąż nie jesteś pewny, czy przysługuje ci rekompensata? Sprawdź odszkodowanie za opóźniony lot i powierz swoją sprawę w ręce ekspertów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.