23 kwietnia 2005 roku użytkownik jawed, wstawił 18-sekundowy film, w którym opowiada o tym, że właśnie stoi przez wybiegiem dla słoni i zachwala ich długie trąby. Wideo odtworzono do dziś ponad 90 mln razy. Ten niepozorny materiał stał się początkiem serwisu, która jest, według serwisu Alexa, drugim najpopularniejszym adresem www na świecie, a w maju 2019, co minutę pojawiało się na nim kolejnych 500 godzin materiałów wideo.
Autorem pierwszego filmu na serwisie był współtwórca strony, Jawed Karim. Razem z kolegami pracy w serwisie PayPal, Chadem Hurleyem i Stevem Chenem, wpadli na pomysł stworzenia strony poświęconej wyłącznie umieszczaniu na niej materiałów wideo.
Czytaj także:
Po półtora roku działania, YouTube został wykupiony za kosmiczną kwotę, 1,65 miliarda dolarów, przez Google. Okazało się to jednak jedną z najlepszych inwestycji firmy, która wówczas znana było prawie tylko jako wyszukiwarka. Według raportu finansowego w samym 2018 roku, platforma przyniosła 15 miliardów dolarów dochodu.
Zobacz także: Wzruszający przekaz z Chin. Nagrali wiadomość do Polaków
Najwięcej wyświetleń na YouTube
W listopadzie 2005 roku pierwszym filmem, który uzyskał milion wyświetleń była reklama firmy Nike z udziałem piłkarza Ronaldinho. Obecnie taka liczba wyświetleń nie robi większego wrażenia - jest raczej swoistą "granicą przyzwoitości" dla popularnych youtuberów.
Pierwszym prawdziwym hitem YouTube'a był film "Evolution of Dance", który miał ilustrować jak na przestrzeni lat zmieniał się taniec. Film długo utrzymywał się na pierwszym miejscu najczęściej oglądanych na platformie, a jego twórca, Jason Laipply, dzięki YouTube'owi stał się gwiazdą, udzielając wywiadów i pojawiając się w reklamach telewizyjnych.
Barierę miliarda wyświetleń przebiła jesienią 2012 roku piosenka Gangnam Style, koreańskiego wokalisty Psy. Od tego momentu liczbę tą przekroczył już szereg filmów, przede wszystkim teledysków. Od 2017 na platformie niepodzielnie króluje teledysk do piosenki "Despacito" autorstwa portorykańskich muzyków Luisa Fonsi i Daddy'ego Yankee - zebrał on już 6,7 mld obejrzeń
Polski YouTube wciąż należy do Zenka Martyniuka i jego piosenki "Przez twe oczy zielone" z niemal 180 milionami wyświetleń. Pod kątem liczby subskrypcji, w Polsce wygrywa vloger Blowek z ponad 4 milionami subskrypcji. Na świecie zaś pierwsze miejsce okupuje hinduski kanał muzyczni T-Series, za którym plasuje się szwedzki youtuber, PewDiePie. Te dwa kanały, jako jedyne, zebrały ponad sto milionów subskrybentów.
Czytaj także:
Pozostaje życzyć YouTube'owi sto lat i mieć nadzieje, że będzie zmieniał się na lepsze. Niezależnie czy nam się to podoba, czy nie - bez tego serwisu trudno sobie wyobrazić współczesny świat.