Spontaniczna akcja pozwoli bezdomnym przetrwać wyjątkowo chłodną irańską zimę. "Ściana życzliwości", która powstała dzięki pomysłowi internautów, w błyskawiczny sposób rozprzestrzeniła się po kraju. Uczestniczący w niej ludzie mogą podarować biednym stare lub nieużywane ubrania, wieszając je w specjalnych miejscach na specjalnie oznaczonych hakach i wieszakach.
Jeśli tego nie potrzebujesz, zostaw to tu. Jeśli potrzebujesz, weź to sobie" - głosi hasło akcji.
Oddawane są kurtki, spodnie, czapki i swetry. Akcja swój sukces zawdzięcza mediom społecznościowym. Internauci dzielą się zdjęciami miejsc, gdzie zostawiane są dary, opisując je hashtagiem #WallOfKindness. Według BBC pierwszą "Ścianę życzliwości" wzniesiono prawdopodobnie w Meszhedzie w północno-wschodnim Iranie. Niedługo potem podobne miejsca pojawiły się w innych miastach takich jak Sziraz, Sirjan i Illam
Czy słyszeliście już o Ścianie życzliwości? Jeśli wasze miasto jeszcze takiej nie ma, bardzo łatwo ją zbudować. Wszystko czego potrzebujecie, to odpowiednia ściana, trochę farby i kilka haków. A potem pokażcie ją światu - propagował akcję na swoim Facebooku jeden z bardziej znanych irańskich komików.
Bardzo popularna w Iranie jest również inna akcja, związana z lodówkami. Działa ona w zasadzie tak samo, ale zamiast ścian na ulicach pojawiają się "lodówki życzliwości", w których bezdomni odnaleźć mogą jedzenie.
Na początku niektórzy byli nastawieni pesymistycznie. Dzielnica Shoush, gdzie postawiono pierwszą taka lodówkę, znana jest z aktów złodziejstwa. Nic jednak nie zginęło - powiedział gazecie "The Guardian" Ali Heidari, pracujący w agencji reklamowej uczestnik i entuzjasta akcji.
Według oficjalnych danych w Iranie żyje około 15 tysięcy bezdomnych, a jedna trzecia z nich to kobiety. Jednak w zeszłym roku działająca w Teheranie organizacja Welfare oszacowała, że w samej stolicy osób, które nie mają dachu nad głową, jest znacznie więcej. Ekonomia Iranu zaczyna powoli wracać do normy po kryzysie w 2014 roku, jednak według Banku Światowego bezrobocie dalej jest bardzo wysokie i wynosi ponad 11 procent.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.