Pewne zasady dotyczą zarówno SMS-a, jak i e-maila. Staraj się wysyłać wiadomości spersonalizowane. Dasz tym samym dowód, że traktujesz adresata w sposób specjalny i unikniesz wrażenia, że potraktowałeś ją hurtowo.
Niedopuszczalne są wierszyki ściągnięte z sieci. Każdy zdaje sobie sprawę, że jest to robione metodą "kopiuj" i "wklej". Poza tym są one kiczowate i wszystkim znane. Zostawmy je dla naszych dzieci i młodszego rodzeństwa.
Jeżeli stawiacie na MMS, zdjęcie zróbcie sami. Obrazki z Mikołajem lub choinką, pobrane z internetu, są dowodem braku zaangażowania w wysłanie życzeń. W przypadku, gdy stawiamy na formę graficzną, zróbmy zdjęcie własnej choinki lub nas samych i opatrzmy to stosownym tekstem.
Życzenia drogą e-mailową. Taka forma komunikacji jest szczególnie popularna w kontaktach oficjalnych np. między firmami lub urzędami. Pocztówki i listy zostały już dawno wyparte przez ich elektroniczny odpowiednik. Zasady redagowania maili z życzeniami określone są m.in. w netykiecie.
Maile świąteczne wysyłaj z własnej skrzynki. Niedopuszczalne jest użycie konta np. siostry czy partnerki. Jeżeli już stawiasz na wygodę i wysyłasz maila zbiorczego do wielu adresatów, koniecznie ich ukryj. Nie ma nic gorszego niż informacja, że zostaliśmy obdarowani tymi samymi życzeniami, co kilkadziesiąt innych osób.
Gdy wiadomość zawiera grafikę, lub plik dźwiękowy, poinformuj o tym. Dobrze, gdy nie będą one sztampowe. Wybieraj raczej własne zdjęcia, a jeżeli wysyłasz grafikę pobraną z sieci, spróbuj ją zmodyfikować, aby była spersonalizowana pod adresata.
Pamiętaj o poprawności językowej. Wprawdzie świąteczny SMS lub e-mail nie są pismami urzędowymi, jednak poprawność ortograficzna i gramatyczna odgrywa istotną rolę. Błędy mogą zepsuć wrażenie pozostawione po nawet najpiękniejszych życzeniach.
Nigdy nie wysyłaj e-maila z samym linkiem. Załącznik oraz hiperłącze, gdy będą pozbawione jakiegokolwiek tekstu, pozostawią złe wrażenie. Jeżeli są one istotą życzeń, to warto napisać choćby jedno zdanie wprowadzenia i zachęcenia do kliknięcia w odnośnik.
Życzenia w mediach społecznościowych. Warto i tutaj przestrzegać pewnych standardów. Choć Facebook, Twitter czy Instagram rządzą się swoimi prawami, trzymaj się podobnych zasad, co w przypadku maili i SMS-ów.
Lepiej nie składać życzeń na wallu. Taka forma "do wszystkich" właściwie nic nie znaczy. Jeżeli nie jesteś prezydentem, premierem ani celebrytą, to daruj sobie obdarowywanie wszystkich znajomych świątecznym słowem. Postaw na życzenia spersonalizowane do najważniejszych dla ciebie osób. Wyślij je prywatną wiadomością.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.