Z pisma UOKiK wynika, że w niektórych marketach dużą czcionką prezentowana jest cena promocyjna, natomiast dużo mniejszym drukiem podana jest informacja, że niższa cena obowiązuje przy zakupie więcej niż jedna sztuka produktu. Cena za jedną sztukę jest również mało widoczna.
W związku z takimi praktykami UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, wszczęte "na podstawie obserwacji rynku oraz sygnałów od konsumentów".
Działania wyjaśniające dotyczą sklepów: Biedronka, Lidl, Żabka, Dino, Netto, Kaulfand, Carrefour i Auchan.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
UOKiK podkreśla, że cena produktu za jedną sztukę ma istotne znacznie dla konsumenta. Klienci mają bowiem prawo kupić jeden produkt, nie tylko w promocji tzw. wielosztukowej.
To na jej podstawie powinniśmy podejmować decyzję o zakupie danego produktu. Cena nie może wprowadzać w błąd, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, można zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej - napisał w piśmie UOKiK.
Od 1 stycznia ubiegłego roku na przedsiębiorców nałożono nowe obowiązki. Chodzi na przykład o sposób prezentowania obniżonych cen. Obok informacji o cenie promocyjnej, powinniśmy zobaczyć także informację o najniższej cenie danego towaru lub usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni.
Czytaj także: Ksiądz nie dotarł na poranną mszę. Szokujący powód
Kara finansowa za nie dostosowanie się do przepisów będzie zależna od przewinienia - grzywna może wynieść od 5 tys. zł do 20 tys. zł.
Kolejną karę może nałożyć Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej. Taka kara może mieć wysokość do 20 tys. zł, ale recydywiści będą karani bardziej dotkliwie. Jeśli przedsiębiorca w okresie 12 miesięcy liczonych od daty pierwszego naruszenia obowiązków informacyjnych nie wykona swoich obowiązków co najmniej trzykrotnie, to kara za pojedyncze uchybienia może wzrosnąć aż do 40 tys. zł - podał UOKiK.
Gdy sieci handlowe nie wypełniają obowiązku informacyjnego związanego z obniżkami cen, UOKiK może uznać taką praktykę za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Za brak udzielania rzetelnej informacji, przedsiębiorcom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu, jaki firma osiągnęła w roku obrotowym, który poprzedzał rok nałożenia kary.