Black Friday wypada w tym roku 26 listopada. W Polsce zniżki nie są tak duże jak np. w USA, za to promocje często trwają przez cały weekend, a niekiedy nawet tydzień. Już w poniedziałek 29 listopada przypada z kolei Cyber Monday, czyli dzień promocji na elektronikę.
Towary kupione na przecenie podlegają dokładnie takim samym prawom, jak inne. Możemy je zwrócić, czy reklamować, jeśli okażą się wadliwe.
Black Friday. Różne ceny na metkach
Przy okazji przecenowego szaleństwa często zdarza się, że cena towaru na metce nie zgadza się z ceną przy kasie. Często jest to wina pośpiechu, bo personel sklepu zwyczajnie nie nadąża ze zmienianiem cen na promocyjne. Zdarza się jednak, że jest to działanie celowe, które ma "skusić" do zakupów.
Niezależnie od intencji sprzedawcy należy pamiętać, że w przypadku różnicy w cenie konsument ma prawo kupić towar po tej, która jest dla niego korzystniejsza.
Black Friday. Zwrot i reklamacja
Kupując w sklepie stacjonarnym należy pamiętać, że zwrot pełnowartościowego towaru nie jest prawem konsumenta i zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Warto więc dobrze przemyśleć zakupy.
Co innego reklamacja. Ta przysługuje klientowi zawsze, niezależnie od tego, czy towar był przeceniony. Jeśli kupiony przedmiot ma wadę, możemy go reklamować w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży.
Jedyny wyjątek to towary, które zostały przecenione ze względu na wadę i konsument został o tym wyraźnie poinformowany.
Zakupy w internecie
Przedświąteczne zakupy to nie tylko bieganie po sklepach, ale i "polowanie" na promocje online. Warto pamiętać, że w przypadku zakupów internetowych konsumenci też mają swoje prawa.
Po pierwsze, zakupiony w internecie produkt można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od doręczenia. Towar nie może mieć przy tym śladów użytkowania.
Przepisy nie dotyczą płyt, oprogramowania, gier, czy przedmiotów robionych na specjalne zamówienie, np. grawerowanej biżuterii.
Po drugie, zamówiony towar musi być dostarczony do klienta w odpowiednim czasie. Ujednolicone przepisy obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Jeśli zamówienie nie zostanie dostarczone po upływie 30 dni roboczych, klient ma prawo odstąpić od umowy.
Otwieranie paczki przy kurierze
W większości przypadków konsumenci nie mają możliwości otwarcia i sprawdzenia przesyłki w obecności kuriera. Jest to usługa, za którą firmie kurierskiej należy dodatkowo zapłacić.
Wyjątek dotyczy jednak przesyłek, które przychodzą w uszkodzonym opakowaniu i mamy uzasadnione podejrzenie, że nasza paczka została zniszczona w transporcie. Wtedy razem z kurierem należy ją otworzyć, a następnie sporządzić protokół szkody, który będzie dla sprzedawcy podstawą do reklamacji.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.