Ceny paliw rosną. W jakim stopniu to wina podatków?
Na stacjach paliw jest drogo. A na obniżki nie ma co szybko liczyć. - Kierunek jest wzrostowy - rozwiewał nadzieje zmotoryzowanych Grzegorz Maziak, analityk rynku paliw e-Petrol, z którym rozmawiał money.pl.
Szóstka z przodu w cenach paliw premium już jest, a popularna PB 95 konsekwentnie idzie w kierunku 6 zł za litr. W wersji "pro" już nawet przebiła ten poziom. Nasuwa się więc pytanie, ile z tej ceny stanowią podatki.
Paliwowe daniny odpowiadają bowiem za 58 proc. jej ceny. Wpływa na to: akcyza, VAT, opłata paliwowa i opłata emisyjna.
Akcyza wynosi 1,52 zł/litr. Opłata paliwowa wynosi 16 groszy za litr, a do tego dochodzi również opłata emisyjna: 8 groszy. Nie można przy tym zapominać o daninie w postaci VAT-u zależny od ceny paliwa. Tym samym, jeżeli kupujemy paliwo PB95 (E5) w cenie 3,99 zł/litr, to 0,75 zł stanowi wspomniany podatek VAT.
Niższe opłaty nie powstrzymają podwyżek
Minister finansów Tadeusz Kościński wskazuje, że ewentualna obniżka podatków... może nie wpłynąć na koszt paliw. Dlaczego? Jego zdaniem różnica w cenie może zostać "przechwycona" przez producentów i dystrybutorów paliw silnikowych, którzy podwyższyliby swoje marże.
Warto ponadto pamiętać, że nie bez znaczenia dla cen są także: notowania cen ropy na rynkach światowych i kurs złotówki.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.