Od pewnego czasu obserwujemy trend, w którym na parkingach przy popularnych dyskontach czy restauracjach fast food pojawiają się parkomaty. Są one najczęściej zarządzane przez zewnętrzne firmy.
Czytaj także: "Karne kupony" w Gdańsku. Chodzi o parkowanie
Te urządzenia miały rozwiązać problemy z zajmowaniem miejsc postojowych przez kierowców, którzy nie korzystają z położonego obok obiektu. W tym celu obowiązkowe jest umieszczenie za szybą pojazdu specjalnego biletu z informacją o godzinie rozpoczęcia postoju.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wielu kierowców skarży się jednak na nieuczciwe traktowanie przez kontrolerów. Przyznał to także UOKiK, który obserwuje coraz większą liczbę skarg na praktyki stosowane przez firmy zarządzające parkingami. Mowa tutaj m.in. o naliczaniu kar przed upływem darmowego czasu czy też utrudnianiu procesu reklamacyjnego.
Jak uniknąć kary? Jest na to sposób, ale zawsze istnieje ryzyko
Kary naliczane przez operatorów oscylują zazwyczaj wokół dwóch kwot - 95 i 150 złotych. W rozmowie z "Interią" radca prawny, Karol Hojda zauważa, że zapłata kary nie zawsze jest dobrym wyjściem. Firma zarządzająca parkingiem musi bowiem mocno postarać się o to, by uzyskać kompletne dane do wystawienia upomnienia.
Konieczne może być bowiem wystąpienie o dane właściciela pojazdu do bazy CEPiK-u. To jednak nie zmienia faktu, że karę powinien otrzymać kierowca samochodu. Ustalenie tego często jest niemożliwe. Sytuacja może jednak zmianie w przypadku złożenia reklamacji - wówczas w praktyce przyznajemy się do popełnienia błędu.
Warto także wspomnieć, że brak zapłacenia kary może spowodować, że grzywna będzie zauważalnie wyższa. Mowa tutaj o kwotach w wysokości nawet 600 złotych. Takie koszty mogą pojawić się w przypadku pojawienia się wezwań do zapłaty od firm windykacyjnych. Naliczają one różnorodne opłaty, m.in. za pozyskanie wspomnianych danych właściciela pojazdu czy też regulaminowe kary za brak zapłaty w terminie określonym w regulaminie.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.