Wysokość OC oraz kary za jego brak są regulowane przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych. To ona stanowi w jakiej formie i jakiej wysokości są nakładane opłaty karne.
Pilnowaniem kwestii płacenia za ubezpieczenie zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. UFG zajmuje się również wypłatą odszkodowań. Średnio rocznie jest to kwota nawet 100 mln zł.
Od 1 stycznia wejdą w życie nowe stawki, zależne od wysokości płacy minimalnej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wysokość płacy minimalnej jest tylko jednym z trzech czynników, które wpływają na wysokość kary za brak ważnego OC na samochód. Kolejnymi kwestiami jest rodzaj ubezpieczonego pojazdu oraz okres, przez jaki nie był on ubezpieczony.
W tej chwili, po lipcowej podwyżce, minimalne wynagrodzenie wynosi 4300 zł brutto. Od stycznia 2025 roku ma już wynieść 4626 zł brutto.
Najwyższą karę za brak OC zapłacimy, jeśli samochód nie był ubezpieczony przez co najmniej dwa tygodnie.
W przypadku samochodów osobowych jest to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia. W tej chwili jest to 8600 zł, a od stycznia 2025 r. będzie to już 9252 zł. Za ciężarówki, autobusy oraz ciągniki trzeba zapłacić trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Obecnie jest to 12900 zł, a w przyszłym roku będzie to już 13878 zł. Najmniej płacić właściciele jednośladów - skuterów czy motocykli. Aktualnie jest to 1470 zł, a od przyszłego roku ma to być 1550 zł.
Inaczej stawki wyglądają, jeżeli okres braku ubezpieczenia jest krótszy. Do 3 dni wynosi on 20 proc. pełnej opłaty karnej - obecnie to 1720 zł a od przyszłego roku 1860 zł. Jeśli okres bez ubezpieczenia wyniósł od 4 do 14 dni, to powinniśmy zapłacić połowę wymaganej kary.
Nie używasz samochodu? Ubezpieczenie i tak musisz zapłacić
Każdy samochód musi mieć polisę - bez względu na to, czy jest używany, czy nie. Dopiero w przypadku wyrejestrowania samochodu, nie musimy płacić za niego polisy. Jednak o wyrejestrowaniu auta każdorazowo musimy poinformować ubezpieczyciela i przedstawić mu dokument poświadczający wyrejestrowanie samochodu.
Jak podaje UFG, w 2023 r. ustalono nawet 350 tys. kierowców, którzy jeździli bez ważnego OC.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.