Seniorzy z terenów dotkniętych powodzią obawiają się, że z powodu obecnej sytuacji emerytury mogą do nich nie trafić. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w odpowiedzi na zapytania w tej sprawie opublikował ważny komunikat.
Zdecydowana większość seniorów otrzymuje świadczenia z ZUS na konto w banku, co ułatwia transfer pieniędzy w kryzysowych sytuacjach. Obecnie już około 85 proc. emerytów w ZUS otrzymuje emeryturę bezpośrednio na rachunek bankowy tłumaczy Paweł Żebrowski rzecznik prasowy Centrali ZUS.
Jak dodaje, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wraz z Pocztą Polską pracują nad zapewnieniem doręczeń gotówkowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
20 września to kolejny termin, w którym ZUS wypłaca emerytury i renty, więc w piątek ZUS przeleje kolejne czternaste emerytury. Dodatkowe świadczenie otrzyma 1,4 mln osób.
Jeżeli listonosz nie zastanie emerytów pod ich adresem, ze względu na ewakuację, senior będzie mógł odebrać świadczenie w dogodnym dla siebie i ustalonym z pracownikiem Poczty Polskiej miejscu.
ZUS zwrócił się również do osób, które prowadzą firmy. Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą także wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty. Mogą również wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy ZUS wyznaczy nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat - informuje ZUS.