Od początku miesiąca ceny żywności i produktów chemicznych wzrosły o 3,2 proc. - czytamy w raporcie UCE Research i WSB Merito. Zdaniem ekonomistów są to pierwsze skutki podwyżki stawki VAT na żywność.
Najbliższe dwa, trzy tygodnie pokażą, w którą stronę rozwinie się sytuacja. To znaczy, czy będzie się zaostrzać, czy raczej wytracać impet - powiedział Robert Biegaj, ekspert rynku z Grupy Offerista, cytowany przez "Rzeczpospolitą".
Do tej pory w 2024 roku tempo wzrostu cen spadało i wynosiło w styczniu 4,8 proc., w lutym 3,9 proc. i w marcu 2,1 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W kwietniu sytuacja wygląda już znacznie gorzej. Tylko do połowy miesiąca tempo wzrostu cen wyniosło 3,2 proc.
Autorzy raportu wskazują, że głośne kampanie Biedronki, Lidla i sieci Kaufland zapewniające, że ceny produktów pozostaną niezmienione mimo podwyżki stawki VAT na żywność, mogą być jedynie chwytem marketingowym. Dokładniejsze wnioski będzie można jednak wyciągnąć dopiero w perspektywie najbliższych tygodni.
Czytaj także: Biedronka zamraża ceny produktów. Są pewne wyjątki
Sieci zarządzają cenami poszczególnych produktów, na jednych zarabiają mniej, na innych - więcej. Oczywiście, organizują promocje nawet teraz, po powrocie VAT, ponieważ dawno zakontraktowane zostały dostawy po określonych cenach - mówi Agnieszka Górnicka z Inquiry, cytowana przez "Rzeczpospolitą".
Czytaj także: Skończy się za trzy dni. Polacy dostaną po kieszeniach
Jeżeli chodzi o deklaracje największych sieci marketów w Polsce to Biedronka zapewniła, że w kwietniu "nie zmieni cen regularnych ponad 4000 produktów". Natomiast Lidl w ramach akcji STOP VAT deklarował, że w kwietniu pozostawi ceny 1600 produktów na poziomie sprzed podwyżek stawki VAT.
"Rzeczpospolita" podaje, że promocje w sklepach skończą się wraz z końcem miesiąca, a to poskutkuje podwyżkami cen. Ponadto wpływ na tempo wzrostu cen w Polsce ma także sytuacja na rynkach światowych. I może się okazać, że w sklepach znów będzie drogo. Może, ale nadal nie musi.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.