Twoje gospodarstwo domowe, tak jak każda firma, aby prawidłowo funkcjonować, potrzebuje planu działania i dobrze skrojonego budżetu. Prowadzenie własnego funduszu sprowadza się do tego, aby racjonalnie zarządzać wydatkami, uwzględniając to, ile zarabiasz, a także tworzyć poduszkę finansową, a więc nasze oszczędności. Jak zatem zacząć prowadzić budżet?
Po pierwsze, sprawdź swoje przychody
Zacznij od spisania wszystkich przychodów. Dzięki temu ocenisz, jakie są Twoje wpływy. Swoje przychody podziel na stałe i zmienne. Stałe to takie, które otrzymujesz regularnie. Zalicza się do nich: wypłata, wszystkie dochody z umów o dzieło, dodatkowych świadczeń, np. 500 plus, a także przychody z wynajmu, alimenty, renty itp. Z kolei do przychodów zmiennych zaliczamy wszystkie wpływy, które otrzymujesz raz na jakiś czas, np. zwrot podatku, ale też premie.
Ta czynność pomoże Ci sprawdzić, jaką sumą pieniędzy miesięcznie dysponujesz i czy Twoje wydatki nie przekraczają Twoich przychodów. A to już pierwszy krok do mądrego zarządzania finansami domowymi.
Po drugie, spisz wszystkie wydatki
Masz już spisane i policzone przychody, zatem czas na wydatki. Tutaj również konieczne jest ich przejrzenie, a także przyporządkowanie do konkretnych kategorii. Ustal kilka podstawowych, takich jak: jedzenie, dom (do tej kategorii wliczaj rachunki, naprawy itp.), transport, kredyty, ubrania. Możesz też dodać inne - w zależności od Twoich potrzeb. Jest to zajmująca czynność, ponieważ musisz przejrzeć i dopasować paragony do konkretnej kategorii, ale naprawdę warto. Jeśli na co dzień płacisz Twisto, masz problem z głowy. Dzięki aplikacji Twisto wszystkie wydatki są automatycznie klasyfikowane do różnych kategorii. W ten sposób łatwo sprawdzić, które pozycje najbardziej obciążają Twój budżet.
Spisywanie wydatków to bardzo ważny etap, bo pozwoli Ci ustalić, na co najwięcej idzie Twoich pieniędzy i gdzie możesz szukać oszczędności.
Po trzecie, zaplanuj kolejne miesiące
Gdy już masz przejrzane miesięczne wydatki, czas aby zaplanować przyszłe miesiące. Bazując na ostatnim okresie, staraj się oszacować, ile pieniędzy przeznaczysz na daną kategorię w Twoim budżecie. Pamiętaj, uwzględnij wszystkie wydatki regularne, czyli m.in. raty kredytów, czynsz, rachunki. Planując kolejne miesiące, nie zapomnij też o włączeniu do budżetu wydatków, które poniesiesz na różne uroczystości, jak urodziny, czy święta, a także sezonowych wydatków jak wymiana opon czy zakup OC itp.
Po czwarte - pamiętaj o funduszu awaryjnym
Zaplanowanie budżetu to podstawa, jednak mimo to i tak zawsze zdarzają się nieprzewidziane wydatki. Aby być na nie przygotowanym, warto zaplanować fundusz awaryjny, na który co miesiąc będziesz odkładać stałą kwotę. Ten prosty sposób pomoże Ci zbudować budżet na nieprzewidziane wydatki.
Nie masz jeszcze takiego funduszu, albo jest on zbyt mały, by pokryć nieprzewidziane wydatki? Z pomocą przychodzi Twisto. Dzięki Twisto możesz zrobić zakupy teraz, a zapłacić za nie za 30 dni, lub po założeniu konta nawet do 45 dni później. W wybranych sklepach płatności za min. 200 zł możesz podzielić na 3 raty za 0 zł, a jeżeli potrzebujesz więcej czasu, możesz skorzystać z rat Twisto. W ten sposób możesz podzielić płatność od 3 do 12 rat za opłatą, na jasnych i przejrzystych zasadach.
Praca nad budżetem to jak praca na pełen etat. Musisz więc go monitorować cały czas. Nie poddawaj się jednak. Dobrze skrojony budżet, to solidna podstawa do oszczędzania.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.