Umiejętności miękkie – czym są i co to znaczy?
Umiejętności miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne, wpływające na to, jak zachowujemy się w danej sytuacji, w jaki sposób dogadujemy się z innymi osobami a także na to, jak potrafimy zarządzać i organizować sobie swoją pracę. Najprościej mówiąc są to osobiste zdolności interpersonalne.
Niegdyś pracownicy byli zdania, że umiejętności miękkie są zupełnie niepotrzebne i nie są żadnym wyznacznikiem dobrego pracownika. Od pewnego czasu mocno się to zmieniło i te kompetencje zaczęły się mocno liczyć. Według przeprowadzonych badań od 1980 roku systematycznie wzrasta zapotrzebowanie na pracowników, którzy posiadają takie umiejętności.
Co więcej, naukowcy przewidują, że w najbliższej przyszłości rozwój sztucznej inteligencji i automatyzacja pracy wpłyną na to, że umiejętności miękkie będą kluczowe dla pracodawców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Umiejętności miękkie – przykłady
Umiejętności miękkie, czyli kompetencje międzyludzkie czy też interpersonalne najlepiej wskazują na to jaką jesteś osobą. Dzięki nim można nie tylko dowiedzieć się, jak dana osoba odnajduje się wśród ludzi, ale także jakim typem osobowości jesteśmy. Przykładami takich umiejętności są:
· umiejętność pracy w stresie
· organizacja i zarządzanie czasem
· logiczne myślenie
· empatia
· wysoka kultura osobista
· chęć rozwoju
· cierpliwość
· rozwiązywanie konfliktów
· przyjazne usposobienie
· kreatywność
· pozytywne podejście
· asertywność
· innowacyjność
· komunikacja
· zarządzanie czasem
· otwartość
· zaangażowanie
· szybkie uczenie się.
Czytaj także: Ekologiczne sposoby na uprawę własnych warzyw i owoców
Umiejętności miękkie i twarde
Umiejętności miękkie o wiele trudniej zmierzyć i ocenić niż umiejętności twarde. Umiejętności twarde to takie, które można zdobyć i potwierdzić odpowiednim testem, kursem, szkoleniem, certyfikatem, dyplomem. Łatwo je zmierzyć i ocenić – na przykład na spotkaniu w sprawie pracy można je sprawdzić za pomocą wykonanego testu czy zadania.
Umiejętności twarde i miękkie
Umiejętności twarde należy posiadać, by wykonywać określony zawód. Jeśli pracownik nie ma prawa jazdy, nie zostanie kierowcą autobusu, jeśli nie zna języka francuskiego, nie zostanie tłumaczem tego języka. Jakie są przykłady umiejętności twardych?
· znajomość języka angielskiego (poziom B2/C1)
· znajomość języka programowania, np. JavaScript, Python.
· posiadanie prawa jazdy kat. B
· znajomość pakietu MS Office
· prowadzenie profili w social media
· obsługa komputera i urządzeń biurowych
· wiedza o danej branży, np. media czy finanse
· umiejętność obsługi kasy fiskalnej i terminala płatniczego
· obróbka graficzna zdjęć
· przebyty kurs rysunku technicznego
· umiejętność czytania dokumentacji technicznej
· przygotowanie raportów finansowych
· znajomość zasad SEO.
Czytaj także: Jak poprosić o podwyżkę?
Umiejętności miękkie - dlaczego są tak ważne w pracy i życiu prywatnym?
Umiejętności miękkie są bardzo przydatne, a niektóre wręcz niezbędne do pracy na określonym stanowisku. Osoby, które pracują pod presją czasu, muszą mieć nie tylko kompetencje dotyczące wykonywania poszczególnych obowiązków, ale również umiejętność logicznego myślenia nawet w sytuacjach stresowych.
Osoba na kierowniczym stanowisku powinna posiadać zdolność pracy w zespole, być otwarta i kontaktowa, a przede wszystkim nie mieć problemu z podejmowaniem decyzji. Twarde kompetencje to zatem nie wszystko, co potrzebne dobremu pracownikowi.
Czytaj także: Jak prawidłowo aplikować krem z filtrem?
Jak rozwijać swoje umiejętności miękkie?
Umiejętności miękkie można rozwijać wykonując odpowiedni trening. Taka codzienna praktyka polega głównie na analizie własnych doświadczeń i zachowań, a także na nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu z innymi ludźmi.
Można także wybierać wśród rozmaitych dostępnych szkoleń poświęconych rozwojowi tych umiejętności. Takie kursy są organizowane zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Zazwyczaj prowadzą je psychoterapeuci i psycholodzy. Najczęściej prowadzone są w grupie i odbywa się podczas nich wiele zadań, np. uczestnicy muszą odgrywać określone sceny, które umożliwiają zaobserwowanie, jakich zachowań powinno się unikać w przypadku pracy w grupie i nie tylko, a także w jaki sposób rozwijać kompetencje międzyludzkie.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.