Dwa mandaty na łączną kwotę 4,5 tysiąca złotych to efekt nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego przez dwóch kierowców. Jeden z nich przekroczył prędkość, natomiast drugi wyjechał w trasę międzynarodową pojazdem ciężarowym, nie włączając cyfrowego tachografu — przekazuje w komunikacie kujawsko-pomorska policja.
Jak wskazano w komunikacie, pierwszy z kierowców został złapany 8 stycznia. Pojazd ciężarowy marki MAN wraz z naczepą został zatrzymany do kontroli. Policjanci odkryli, że kierowca od momentu wyjazdu z firmy z powiatu bydgoskiego nie włączył cyfrowego tachografu.
2 tysiące mandatu za brak tachografu
Kierowca nie rejestrował na karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności pojazdu lub przebytej drogi. Jak wskazuje policja, kierowca przyznał się do naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z nowymi przepisami policjanci zatrzymali mu prawo jazdy na trzy miesiące i ukarali go mandatem karnym w wysokości 2000 złotych.
Drugi z kierowców został namierzony rano przez policjantów z grupy "Speed" na drodze S-5 w miejscowości Szczutki. Pomiar prędkości pędzącego Mercedesa wyniósł 161 km/h, podczas gdy na tym odcinku drogi obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Ogromny mandat za przekroczenie prędkości
Kierowca pojazdu został zatrzymany do kontroli i za popełnione wykroczenie, zgodnie z nowym taryfikatorem, został ukarany mandatem karnym w wysokości 2500 złotych i 10 punktami karnymi — czytamy w komunikacie.
Jak informuje policja, nowy taryfikator mandatów działa na wyobraźnię kierowców. Pierwsze obserwacje można nazwać wręcz sensacyjnymi. Ilość popełnianych wykroczeń spadła niemal o jedną trzecią.
Nowe mandaty działają na kierowców
Informacje podane przez policję potwierdza firma Yanosik, odpowiedzialna za aplikację informującą kierowców o policyjnych kontrolach, fotoradarach czy aktualnych limitach prędkości. Jak wskazał Julia Langa, przedstawicielka firmy, zmieniły się zachowania kierowców.
Stosują się do limitów prędkości i, jak już wspomniałam wcześniej, chętniej korzystają z aplikacji Yanosik nawet na krótkich, dobrze znanych trasach. Sprawdzając dane z 2022 roku, w naszym systemie zauważyliśmy, że udział przekroczeń prędkości na terenie zabudowanym i niezabudowanym spadł o 6,54% w porównaniu z 2021 rokiem. Największa poprawa stylu jazdy jest widoczna w terenie zabudowanym – tutaj nastąpił 11% wzrost poprawności jazdy kierowców w tym roku.