Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
MBL | 
aktualizacja 

Kierowcy tracą pieniądze. "Polska to kolos na glinianych nogach"

22

Wydawać by się mogło, że Polska firmami transportowymi stoi. Ten mit właśnie upada na naszych oczach. Z powodu kryzysu nie ma czego przewozić, a kierowcom oferuje się skandalicznie niskie dniówki. Ci, którzy mogą, już biorą nogi za pas, bo wiedzą, że ich firmy lada dzień mogą upaść.

Kierowcy tracą pieniądze. "Polska to kolos na glinianych nogach"
(PAP)

Ciężarówki polskich firm przewożą najwięcej towarów w Europie. Z usług rodzimych przedsiębiorstw korzystają klienci z całego kontynentu. Wszyscy wierzyli, że polska logistyka jest potęgą. Ale teraz dzieje się coś, czego nikt się nie spodziewał. Branża schodzi na niższy bieg.

Wszystkiemu winny jest kryzys. Firmy mniej produkują, a w związku z tym do przewiezienia jest mniej rzeczy. Eksperci, którzy znają rynek, obserwują lawinowy spadek zleceń. To może oznacza, że gdy kłopoty przeminą, krajowa branża skurczy się o od kilkunastu do kilkudziesięciu procent firm.

Jesteśmy kolosem na glinianych nogach. Jak nafaszerowany kulturysta. Jest masa, ale nie ma siły - powiedział money.pl Maciej Wroński, prezes organizacji przewoźników Transport i Logistyka Polska.

Zobacz także: Obejrzyj: Dwa scenariusze dla gospodarki. Optymistyczny mówi o płytkiej i krótkiej recesji

Aby uchronić się przed upadkiem, firmy zaczynają ciąć koszty. - Proponują po 250 zł gołej dniówki, co jest skandaliczną kwotą, zważywszy na charakter pracy - mówi Marek, kierowca tira. Jak dodaje, przed epidemią oprócz dniówki było jeszcze minimalne wynagrodzenie i umowa o pracę.

Mężczyzna musiał poszukać nowej pracy. Jak przyznaje, miał trochę szczęścia i udało mu się dorwać fuchę w Niemczech. Tam zarabia dwa razy więcej niż w Polsce. W przeliczeniu na złotówki otrzymuje ok. 8 tys. zł na rękę.

Zgodnie z danymi TiLP w naszym kraju działa 125 tys. firm z tej branży i pracuje w nich ok. 700 tys. ludzi, tworząc 7 proc. PKB. Niestety ponad 90 proc. z nich to mali przedsiębiorcy z równie małymi rezerwami finansowymi, a łączne zadłużenie przewoźników z tytułu leasingu wynosi ok. 17 mld zł.

W ankiecie TiLP 47,5 proc. firm przyznało, że znacznie ograniczyło działalność, a 45,9 proc. - że zrobiło to częściowo. Na poziomie sprzed pandemii działa zaledwie 4,9 proc. firm.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Odmrażanie cen energii to konieczność? Eksperci zabrali głos
Wybierz meble z głową. Ta łamigłówka może ci w tym pomóc
Oto, co serwowali w tatrzańskiej restauracji. Potężna kara
Odkryj tajemnice nocy. Sprawdź swoją wiedzę w łamigłówce
Ojciec zaginionego Krzysia Dymińskiego nie wytrzymał. "Nie ma mojej zgody"
Mocne słowa gen. Skrzypczaka. "Wystarczy na 10 dni"
Pasażer próbował otworzyć drzwi samolotu. Maszyna była 9 km nad ziemią
Programy komputerowe, które ułatwiają życie. Czy znasz je wszystkie?
Hiszpanie piszą o Lewandowskiej. Otwiera nowy biznes
Wytyczne księdza ws. kolędy. Mieszkańcy: "To już tradycja"
Wyniki Lotto 21.11.2024 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nakaz aresztowania Netanjahu. "Istotny krok w kierunku sprawiedliwości"
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić