Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Kamil Niewiński
Kamil Niewiński | 

Klienci płacą więcej przez "klauzule inflacyjne". Rusza śledztwo

10

Tak zwane "klauzule inflacyjne" miały zabezpieczać firmy telekomunikacyjne przed skutkami inflacji. UOKiK jednak w obliczu setek skarg ma zamiar sprawdzić, czy wprowadzenie takich zapisów było w ogóle legalne.

Klienci płacą więcej przez "klauzule inflacyjne". Rusza śledztwo
UOKiK przyjrzy się "klauzulom inflacyjnym" (Getty images, Narumon Bowonkitwanchai)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez wiele osób jest uważany za "najlepiej działający polski urząd". Od kilku lat systematycznie ściga on przypadki nieuczciwej reklamy, wprowadzania klientów w błąd, a także piętnuje nieczyste zagrania firm, nierzadko nakładając kary w wysokości nawet setek milionów złotych.

Teraz na radarze UOKiK-u znalazły się tzw. "klauzule inflacyjne", które spędzają sen z powiek klientom operatorów telekomunikacyjnych. W centrum całego zamieszania znalazła się Vectra i należąca do niej spółka Multimedia Polska, chociaż śledztwem zostaną objęcie również inni operatorzy - T-Mobile, Orange Polska i Play.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Inflacja hamuje, ale szczyt wciąż przed nami? Styczeń i luty mogą być ciężkie

O co właściwie chodzi? Jesienią 2022 r. Vectra wprowadziła do swoich umów klauzulę waloryzacyjną, która pozwala firmie na podniesienie cen usług w trakcie obowiązywania umowy. Argumentem stojącym za takim zapisem ma być inflacja i to właśnie w związku z nią miało dochodzić do podwyżek. Poszczególni klienci otrzymywali informacje o wzroście cen w pięciu turach od stycznia do listopada 2023 r.

Mnóstwo skarg do UOKiK. Pod lupą "klauzule inflacyjne"

UOKiK przyznał, że na same firmy Vectra i Multimedia Polska zostało wysłanych ok. 300 skarg. To naprawdę duża liczba, która tak naprawdę nie pozostawia urzędowi żadnego wyboru - muszą sprawdzić, czy klauzula inflacyjna nie narusza przepisów.

Postanowienia stosowane w umowach muszą być jasne, precyzyjne i zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta. Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady, na podstawie których mają być świadczone usługi w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić za usługi telekomunikacyjne. Wprowadzone przez operatorów komórkowych klauzule do umów, które pozwalają im na podniesienie cen o poziom inflacji, zostaną przez nas sprawdzone pod kątem abuzywności i naruszania zbiorowych interesów konsumentów - wspomina w wypowiedzi dla portalu "Wirtualne Media" Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jeżeli jednak sytuacja ewoluowałaby w stronę oskarżeń wymierzonych w Vectrę i innych operatorów, a następnie w stronę nałożenia na te firmy kar, nie byłaby to pierwsza taka sytuacja. Jeszcze na początku 2024 r. bowiem Vectra otrzymała grzywnę w wysokości aż 22,23 mld zł kary za jednostronne zmienianie zapisów umów, co prowadziło do podnoszenia opłat za usługi.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Ukraiński recydywista w Sopocie. Pokazał policjantom fałszywe prawo jazdy
Trzaskowski: Na spotkania w prekampanii jeżdżę prywatnym samochodem, urlopu nie planuję
Wypadek na roli. Nogę mężczyzny wciągnęła maszyna
PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta. Wiadomo już gdzie
Skrajnie osłabiony senior w Gdańsku. Jej reakcja uratowała życie 71-latka
Estonia. Tysiące niewybuchów na poligonie wojsk NATO
Łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej dla nastolatków? "Zmiany od dawna oczekiwane"
Wywieźli ponad 600 opon. Smutny widok. "Las to nie wulkanizacja"
Groźny wypadek w Piotrkowie. Samochód wjechał w przystanek
Skandaliczna interwencja w Gdańsku. "Nie jestem zwykłym psem"
"Straszna tragedia". Szkoła żegna 14-letnią Natalię
Banan i kawałek taśmy klejącej. Kontrowersyjne dzieło sprzedane za miliony
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić