Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Kraków jednak będzie mieć metro? Nowy prezydent stawia sprawę jasno

25

Aleksander Miszalski przejął prezydenturę w Krakowie po wieloletnich rządach Jacka Majrchowskiego, który do kwestii metra w stolicy Małopolski podchodził nieco po macoszemu. Młody następca zapewnia, że nie będzie siedzieć i czekać - chce jak najszybciej przejść do działania. Zwłaszcza, że mija już 10 lat od referendum, w którym mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się za budową metra.

Kraków jednak będzie mieć metro? Nowy prezydent stawia sprawę jasno
Temat metra w Krakowie pojawia się co chwilę (Pixabay)

Pierwszy odcinek metra, jaki miałby powstać w Krakowie, liczyłby 6 km, a jego budowa miałaby kosztować nawet 3 mld zł. To fundusze były jedną z przyczyn, które często stawały na drodze tej inwestycji. Kraków, jak pozostałe miasta wojewódzkie, nie może liczyć na dofinansowanie w tak szerokim zakresie, jak Warszawa. Co nie znaczy, że temat należało ignorować przez 10 lat, czyli od momentu przeprowadzenia referendum.

Miszalski sam przypomniał, że budowa metra była jedną z jego obietnic wyborczych. Zapowiedział, że w najbliższych tygodniach powoła radę konsultacyjno-naukową, która będzie się zajmować tematem budowy metra.

Metro w Krakowie. Kontrowersyjny przebieg i wysokie koszty

Zdaniem zastępcy prezydenta, Stanisława Mazura, metro pojawi się szybko, choć dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Pierwszym z etapów miałby być odcinek 6 km odcinek od ronda Młyśnkiego do ul. Piastowskiej. Do końca 2025 r. miasto ma uzyskać zgodę środowiskową.

Podczas budowy kolejnych etapów linia miałaby zostać przedłużona na wschód - w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód - w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości i kosztować ok. 13 mld zł. Tabor ma kosztować ok. 1,5 mld zł.

Pierwszy odcinek metra, ten za 3 mld zł, ma zostać sfinansowany z kasy miasta, środków unijnych oraz budżetu państwa. Jak mówi Mazur, już w momencie prac nad pierwszą linią metra, =owinny być prowadzone przygotowania do wytyczenia kolejnych jego tras.

Budowa metra w Krakowie budzi skrajne opinie nie tylko ze względu na wysokie koszty. Trasa od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej nie odpowie na zapotrzebowanie pasażerów coraz gęstniej rozbudowującej się północy miasta. W tym regionie dopiero niedawno pojawiła się jakakolwiek trasa tramwajowa.

Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że już w tej chwili trwają prace budowy tramwaju do Mistrzejowic, które są prowadzone właśnie w rejonie ronda Młyńskiego. Pytanie, czy praca nad budową odcinka metra nie mogła być z tym skorelowana, bo w obecnej sytuacji - fundusze będzie trzeba wydać dwukrotnie.

Autor: EWS
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Malowali swastyki na banerach wyborczych. Szuka ich policja
Wpadł do szamba. Nie żyje młody mężczyzna
Przyłapany na obwodnicy Trójmiasta. Nagranie niesie się po sieci
Akcja na Jaszczurówce. Wolontariusze pomagają żabom pokonać ulicę
Zwłoki na poddaszu. Tragedia w Płocku
Groza w Wiedniu. Natychmiast przerwali transmisje
Kreml o rozmowach z USA. Pozostanie tajemnicą
Smutny widok w polskich lasach. Problem narasta wiosną
Papież mógł umrzeć. Poruszająca relacja lekarza
Rosjanin pokazał nagranie. Odwiedzili go żołnierze Putina
Znany adwokat stracił dom i auto. Kolejny pożar w Szczecinie
USA intensyfikują ataki na Huti. ISW podaje liczby i ostrzega
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić