Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Kraków jednak będzie mieć metro? Nowy prezydent stawia sprawę jasno

25

Aleksander Miszalski przejął prezydenturę w Krakowie po wieloletnich rządach Jacka Majrchowskiego, który do kwestii metra w stolicy Małopolski podchodził nieco po macoszemu. Młody następca zapewnia, że nie będzie siedzieć i czekać - chce jak najszybciej przejść do działania. Zwłaszcza, że mija już 10 lat od referendum, w którym mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się za budową metra.

Kraków jednak będzie mieć metro? Nowy prezydent stawia sprawę jasno
Temat metra w Krakowie pojawia się co chwilę (Pixabay)

Pierwszy odcinek metra, jaki miałby powstać w Krakowie, liczyłby 6 km, a jego budowa miałaby kosztować nawet 3 mld zł. To fundusze były jedną z przyczyn, które często stawały na drodze tej inwestycji. Kraków, jak pozostałe miasta wojewódzkie, nie może liczyć na dofinansowanie w tak szerokim zakresie, jak Warszawa. Co nie znaczy, że temat należało ignorować przez 10 lat, czyli od momentu przeprowadzenia referendum.

Miszalski sam przypomniał, że budowa metra była jedną z jego obietnic wyborczych. Zapowiedział, że w najbliższych tygodniach powoła radę konsultacyjno-naukową, która będzie się zajmować tematem budowy metra.

Metro w Krakowie. Kontrowersyjny przebieg i wysokie koszty

Zdaniem zastępcy prezydenta, Stanisława Mazura, metro pojawi się szybko, choć dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Pierwszym z etapów miałby być odcinek 6 km odcinek od ronda Młyśnkiego do ul. Piastowskiej. Do końca 2025 r. miasto ma uzyskać zgodę środowiskową.

Podczas budowy kolejnych etapów linia miałaby zostać przedłużona na wschód - w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód - w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości i kosztować ok. 13 mld zł. Tabor ma kosztować ok. 1,5 mld zł.

Pierwszy odcinek metra, ten za 3 mld zł, ma zostać sfinansowany z kasy miasta, środków unijnych oraz budżetu państwa. Jak mówi Mazur, już w momencie prac nad pierwszą linią metra, =owinny być prowadzone przygotowania do wytyczenia kolejnych jego tras.

Budowa metra w Krakowie budzi skrajne opinie nie tylko ze względu na wysokie koszty. Trasa od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej nie odpowie na zapotrzebowanie pasażerów coraz gęstniej rozbudowującej się północy miasta. W tym regionie dopiero niedawno pojawiła się jakakolwiek trasa tramwajowa.

Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że już w tej chwili trwają prace budowy tramwaju do Mistrzejowic, które są prowadzone właśnie w rejonie ronda Młyńskiego. Pytanie, czy praca nad budową odcinka metra nie mogła być z tym skorelowana, bo w obecnej sytuacji - fundusze będzie trzeba wydać dwukrotnie.

Autor: EWS
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Analityk: zdolności Ukraińców do uderzeń na dużych dystansach wciąż ograniczone
Problem z akumulatorem? Dzwoń pod ten numer. Bezpłatna pomoc
Inauguracja świątecznego targu na słynnej ulicy szopkarzy w Neapolu
Tajemnicze drony nad amerykańską bazą. Niepokojący incydent
Krwawe walki w Mali. Zginęło co najmniej siedmiu rosyjskich najemników
Skoki narciarskie: Polacy od ponad roku czekają na setne zwycięstwo
Bulwersujące nagrania ze Strażą Miejską. Poniżali ludzi. Burmistrz reaguje
Rzym: nieznany obraz Caravaggia po raz pierwszy pokazany publicznie
Ceny karpia biją rekordy. Wigilijna tradycja pod znakiem zapytania
Dramatyczny telefon. Czterolatek tracił oddech. Policjant bohaterem
Wyniki Lotto 22.11.2024 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Ta roślina jest znana od lat. Odkryto, że może pomóc w leczeniu HIV
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić