pogoda
Warszawa
20°

Kupujesz w internecie? Uważaj na pseudopromocje

0

Miał być koniec naciągania klientów robiących zakupy przez Internet, ale Polska wciąż nie wdrożyła unijnej dyrektywy Omnibus regulującej nieuczciwe promocje w sieci. W Black Friday, który odbędzie się z końcem listopada, sprzedawcy znów będą mogli spekulować okazją.

Kupujesz w internecie? Uważaj na pseudopromocje
Zakupy w sieci wciąż nie są uregulowane prawnie (pexels, Andrea Piacquadio)

O braku ruchów ze strony rządu, pozwalających na kontrolowanie nieuczciwych promocji w sieci, zgodnie z unijnymi wymogami informuje dziennik Rzeczpospolita.

Sklepy już zaczęły promować się ofertami nawiązującymi do Black Friday. Z dnia na dzień nawet w handlu tradycyjnym będzie coraz bardziej świątecznie i bożonarodzeniowych dekoracji szybko zacznie przybywać. Kluczowe w tym okresie prezentowym są właśnie przeceny, ale z nimi bywa wciąż różnie. Zazwyczaj prezentują się imponująco tylko w reklamie, a gdy przyjdzie do kupowania, atrakcyjność ofert się zmniejsza i trzeba uważać, czy faktycznie można mówić o jakiejkolwiek obniżce ceny - czytamy w dzienniku.

Co daje unijna dyrektywa Omnibus, której deklarowany czas wdrożenia przez Polskę minął z końcem maja? Przepisy w niej zawarte zabraniają sklepom internetowym sztucznego zawyżania cen, po to, by krótko potem obniżyć je, stwarzając wrażenie promocji.

A sztuczne promocje to wciąż prawdziwa plaga w naszym kraju. Jak czytamy w tekście Rzeczpospolitej:

Analiza ofert blisko 800 e-sklepów, przeprowadzana przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo w 2021 r., pokazała, że w Black Friday w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej obniżki cen sięgnęły średnio jedynie 3,6 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dwa płaszcze o podobnym składzie, a różna cena. Tak oszukują producenci

Warto dodać, że w okresie poprzedzającym Black Friday sklepy deklarują obniżki cen nawet do 70 procent. Jak wynika z badań, najczęściej mijają się z prawdą.

Wiele firm, w tym potentat handlu internetowego, czyli platforma Allegro deklaruje, że nie stosuje nieuczciwych chwytów w okresie "zakupowych festiwali" (chodzi o Black Week i poprzedzający go czas, w którym sprzedawcy manipulują cenami produktów). Blisko 90 procent sprzedawców oferujących swoje produkty w sieci deklaruje chęć udziału w tygodniu promocji i wyprzedaży.

Autor: BBI
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Tragiczna śmierć dziecięcej gwiazdy Sophie Nyweide. Była w ciąży w chwili zgonu
Zaproszenie na Pierwszą Komunię. "Sugerujemy banknoty 200-złotowe"
Nie wejdziesz do tego lasu. Zakaz do końca maja. Opublikowano mapę
Kupiła wymarzony dom bez pozwoleń. Grozi mu rozbiórka
Druga dama USA stała się gwiazdą. Wszystko przez wizytę w Indiach
Wyjechał na drogę kosiarką. Szybko tego pożałował
Rodzice nie chcą czterolatka. Szukają dla niego domu. Jest pilny apel
Zaatakował dwie Niemki. Agresywny Polak zatrzymany
Szef ukraińskiego MSZ stawia sprawę jasno. Presja na Rosję, nie na Kijów
Gromadzili się przed świątynią od świtu. Wierni ściągają do Watykanu
ChatGPT zdiagnozował u niej raka krwi. Lekarze potwierdzili rok później
Zuchwała kradzież na dworcu kolejowym. Bagaż był warty 40 tys. złotych
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić