Kupujesz w internecie? Uważaj na pseudopromocje

Miał być koniec naciągania klientów robiących zakupy przez Internet, ale Polska wciąż nie wdrożyła unijnej dyrektywy Omnibus regulującej nieuczciwe promocje w sieci. W Black Friday, który odbędzie się z końcem listopada, sprzedawcy znów będą mogli spekulować okazją.

Zakupy w sieci wciąż nie są uregulowane prawnieZakupy w sieci wciąż nie są uregulowane prawnie
Źródło zdjęć: © pexels | Andrea Piacquadio

O braku ruchów ze strony rządu, pozwalających na kontrolowanie nieuczciwych promocji w sieci, zgodnie z unijnymi wymogami informuje dziennik Rzeczpospolita.

Sklepy już zaczęły promować się ofertami nawiązującymi do Black Friday. Z dnia na dzień nawet w handlu tradycyjnym będzie coraz bardziej świątecznie i bożonarodzeniowych dekoracji szybko zacznie przybywać. Kluczowe w tym okresie prezentowym są właśnie przeceny, ale z nimi bywa wciąż różnie. Zazwyczaj prezentują się imponująco tylko w reklamie, a gdy przyjdzie do kupowania, atrakcyjność ofert się zmniejsza i trzeba uważać, czy faktycznie można mówić o jakiejkolwiek obniżce ceny - czytamy w dzienniku.

Co daje unijna dyrektywa Omnibus, której deklarowany czas wdrożenia przez Polskę minął z końcem maja? Przepisy w niej zawarte zabraniają sklepom internetowym sztucznego zawyżania cen, po to, by krótko potem obniżyć je, stwarzając wrażenie promocji.

A sztuczne promocje to wciąż prawdziwa plaga w naszym kraju. Jak czytamy w tekście Rzeczpospolitej:

Analiza ofert blisko 800 e-sklepów, przeprowadzana przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo w 2021 r., pokazała, że w Black Friday w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej obniżki cen sięgnęły średnio jedynie 3,6 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dwa płaszcze o podobnym składzie, a różna cena. Tak oszukują producenci

Warto dodać, że w okresie poprzedzającym Black Friday sklepy deklarują obniżki cen nawet do 70 procent. Jak wynika z badań, najczęściej mijają się z prawdą.

Wiele firm, w tym potentat handlu internetowego, czyli platforma Allegro deklaruje, że nie stosuje nieuczciwych chwytów w okresie "zakupowych festiwali" (chodzi o Black Week i poprzedzający go czas, w którym sprzedawcy manipulują cenami produktów). Blisko 90 procent sprzedawców oferujących swoje produkty w sieci deklaruje chęć udziału w tygodniu promocji i wyprzedaży.

Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 21.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 21.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Jego głos znali wszyscy. Nie żyje Andrzej Bogusz
Jego głos znali wszyscy. Nie żyje Andrzej Bogusz
Ojciec Mai ujawnia. Matka Bartosza G. zniszczyła grób nastolatki
Ojciec Mai ujawnia. Matka Bartosza G. zniszczyła grób nastolatki
Śmiertelny wypadek na wyciągu. Nie żyje turysta z Niemiec
Śmiertelny wypadek na wyciągu. Nie żyje turysta z Niemiec
Podpalili mercedesa za niemal milion złotych. Sprawą zajmie się sąd
Podpalili mercedesa za niemal milion złotych. Sprawą zajmie się sąd
Odkrycie w Wielkopolsce. Znaleźli kości zwierzęce i monety
Odkrycie w Wielkopolsce. Znaleźli kości zwierzęce i monety
Sekundy od tragedii. Kierowca niemal potrącił pieszego na pasach
Sekundy od tragedii. Kierowca niemal potrącił pieszego na pasach
Nagranie z Putinem sprzed 25 lat. Tak mówił o NATO
Nagranie z Putinem sprzed 25 lat. Tak mówił o NATO
Pilny komunikat. Szukają Jakuba Wesołego
Pilny komunikat. Szukają Jakuba Wesołego
Tuż przed świętami. Norwegia zaostrza przepisy dla uchodźców
Tuż przed świętami. Norwegia zaostrza przepisy dla uchodźców
Głośne zabójstwo w USA. Zwrot w sprawie. Może uniknąć kary śmierci
Głośne zabójstwo w USA. Zwrot w sprawie. Może uniknąć kary śmierci
Koszmarny wypadek. Auto wypadło z drogi. Nie żyje jedna osoba
Koszmarny wypadek. Auto wypadło z drogi. Nie żyje jedna osoba