Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Aleksander Sławiński | 
aktualizacja 

Największy elektryczny samolot świata gotów do pierwszego lotu.

6

Po samochodach elektrycznych, nadszedł czas na kolejną branżę, która przeżywa ekologiczną rewolucję. W czwartek w swój dziewiczy lot ruszy w pełni elektryczny samolot wyprodukowany przez amerykańską firmę magniX.

Samolot eCaravan, który wykona w czwartek pierwszy lot próbny.
Samolot eCaravan, który wykona w czwartek pierwszy lot próbny. (Materiały prasowe)

Na czwartek zaplanowany jest pierwszy przelot zmodyfikowanej wersji samolotu Cessna Caravan, z zamontowanym silnikiem elektrycznym. Maszyna, która może zabrać do dziewięciu osób, ma lecieć przez około pół godziny nad amerykańskim stanem Waszyngton z prędkością ok. 180 km/h.

Twórcy nowej wersji samolotu, firma magniX, twierdzą, że do końca 2021 roku chcą, aby wszedł do użytku komercyjnego. Głównymi klientami mają być firmy kurierskie. Może być on też wykorzystywany w ratownictwie czy służyć do transportu ludzi na terenach, gdzie utrudnione jest poruszanie się samochodem. Akumulatory mają pozwolić na jednorazowe przemierzenie około 160 kilometrów.

Samoloty elektryczne i ekologiczne

Projekt elektrycznej Cessny nie brzmi więc jak rewolucja na rynku lotniczym, jednak jest zapowiedzią zmian w tej dziedzinie. Lotnictwo jest jednym z głównych producentów dwutlenku węgla, a samoloty, zwłaszcza te latające na długich, międzykontynentalnych trasach, należą do jednych z największych "trucicieli" środowiska naturalnego.

MagniX już wcześniej przeprowadzało próby z samolotami napędzanymi elektrycznością. W grudniu zeszłego roku, przebudowany przez nich hydroplan firmy de Havilland wykonał krótki lot testowy nie spalając ani litra benzyny. Z kolei inna amerykańska firma Ampaire, skonstruowała samolot hybrydowy, który według ekspertów lotniczych z banku UBS za kilka lat będzie mógł przelecieć nawet do 1500 kilometrów.

Samoloty elektryczne są tańsze o 40-70 procent. Oznacza to, że ich właściciele będą mogli latać częściej na małe lotniska, wykonując kursy na większej ilości krótkich tras bez emisji szkodliwego dwutlenku węgla - mówił "Guardianowi" prezes magniX, Roei Ganzarski.

Jego zdaniem w ciągu najbliższych 15 lat możemy spodziewać się, że trasy poniżej 1500 kilometrów będą mogły realizować w pełni elektryczne samoloty. Wszystko zależy od tego, jak szybko uda się stworzyć akumulatory o dużej gęstości energetycznej (nad czym pracują również Polacy z warszawskiego Instytutu Lotnictwa). Jak jednak twierdzi Ganzarski, największą rewolucją może być właśnie rozpowszechnienie się lotów na bardzo krótkie dystanse - rodzaju tanich, latających taksówek.

Zobacz także: Program "Czyste Powietrze" w nowej odsłonie. Zachętą korzystna interpretacja podatkowa

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Nietypowy widok w lesie. "Natura potrafi zaskakiwać"
Dwie rosyjskie rafinerie bez ropy? Skuteczny atak Ukrainy
Myje się dwa razy w tygodniu. "Mam obawy, że brzydko pachnę"
Robert Karaś będzie reprezentować azjatycki kraj. "Zrobię to z dumą"
Wjechał na oblodzone jezioro. Auto utknęło na środku
Poruszające sceny. Tak dzieci pożegnały zamordowanego księdza
Pierwsze takie nagranie przelotu Falcona 9. "Potrafi nieźle huknąć"
"Klucz do skutecznej obrony". Mówi, co powinna robić Polska
Nagi mężczyzna w masce zaczepia kobiety. "Wyglądał jak obłąkany"
Rosjanin błagał o litość. Pokazali nagranie w sieci
Wyniki Lotto 21.02.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje dwóch młodych strażaków. To kolejna tragedia w regionie
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić