Droga ekspresowa S3 to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat w Polsce. Jej budowa trwała długo, lecz według wszelkich planów ostatecznie ma zakończyć się w maju 2024 r. Tym samym otrzymamy kolejny kompletny korytarz w osi północ-południe.
S3 już teraz ma gotowych 417 z 470 km. Finalnie będzie się rozpoczynać w Świnoujściu, a następnie biec przez Szczecin, Gorzów Wlkp, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę, by zakończyć się na granicy polsko-czeskiej w okolicach Lubawki. Po wjechaniu do Czech na kierowców miała zaś czekać autostrada D11 prowadząca do Pragi, lecz na razie będzie to... szczere pole.
Czytaj także: Pokłóciła się z partnerem. Szła drogą ekspresową S3
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Inwestycja po stronie naszych południowych sąsiadów już od dawna była daleko w tyle. Zadawane nie było pytanie: "czy będzie opóźnienie?", ale "jak wielkie będzie opóźnienie?". Prace miały zostać rozpoczęte w 2023 r., a drogą kierowcy mieli pojechać trzy lata później. Szybko jednak okazało się, że i ten termin nie zostanie dotrzymany.
Problemem był brak wykonawcy całego projektu. Pierwszy przetarg szybko został wstrzymany, a pod znakiem zapytania stała przyszłość drogi. Okazało się jednak, że nareszcie w całej historii zaczęło coś się dziać, a wszystko to za sprawą polskiego przedsiębiorstwa.
Czytaj również: Śląski temperament na drodze. "Jŏ miał zielona strzałka!"
Polska firma zbuduje czeską autostradę. Połączy się ona z S3
Przetarg na budowę autostrady D11 na odcinku Trutnov - granica polsko-czeska wygrała polska firma Budimex, o czym poinformowała w swoich mediach społecznościowych. Oferta Budimexu była niższa niż planowane przez czeski rząd 13 mld koron i została uznana za najkorzystniejszą.
- Sukces Budimeksu! Nasza oferta 11,35 mld CZK została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu przetargowym pn. "D11 Trutnov - granica państwowa CZ/PL". Zakończenie realizacji w Czechach ma nastąpić w ciągu 54 miesięcy - czytamy w poście na platformie X (wcześniej Twitter).
Cała inwestycja ma trwać według założeń 4,5 roku, co oznacza, że S3 jeszcze przez długi czas będzie kończyć się w polu. Jeżeli wszystkie terminy zostaną dotrzymane, D11 zostanie doprowadzone do granicy z Polską w... maju 2028 r. Cóż, lepiej późno niż wcale, a taka perspektywa przecież malowała się w ostatnich miesiącach!
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.