Sejm przegłosował zmiany w ustawie o prawach konsumenta, po czym na początku grudnia podpisał je prezydent Andrzej Duda. Oznacza to, że już 1 stycznia 2023 roku w życie wejdą nowe regulacje zalecane przez Unię Europejską. Mają one sprawić, że zakupy w internecie staną się bardziej przejrzyste, a firmy nie będą mogły już kusić fałszywymi promocjami.
Trzecia cena od 1 stycznia. Zwróć na to uwagę podczas zakupów
W ostatnich latach, przy okazji black friday czy cyber monday, nieuczciwi przedsiębiorcy najpierw podnosili ceny wybranych produktów, by następnie ogłosić "promocję" na dany towar i kusić niższymi cenami. Nowe przepisy skończą z tym zjawiskiem.
W każdym przypadku, kiedy sklep internetowy obniża cenę i gdzieś nam to pokazuje - czy to na stronie internetowej, czy nawet w mailingu - sprzedawca będzie musiał też podać najniższą cenę tego produktu w ciągu ostatnich 30 dni - powiedziała Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, radca prawny, w rozmowie z RMF FM.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe zasady dotyczą też reklam. Sklepy będą zobowiązane na banerach promocyjnych umieszczać poprzednie ceny, tak aby klient miał świadomość tego, jak kształtował się ich poziom. W ten sposób łatwiej będzie nam ocenić, czy faktycznie mamy do czynienia z wyjątkową okazją.
Powinniśmy się zatem przyzwyczaić, że w reklamach i w bezpośrednio na miejscu w sklepach zobaczymy tzw. trzecią cenę. Obecnie zazwyczaj na folderach promocyjnych widzimy dwie "cenówki" - standardową oraz kwotę po rabacie. Począwszy od 1 stycznia przedsiębiorcy będą zobowiązani prezentować trzy ceny - pierwszą (najwyższą), aktualną oraz najniższą z ostatnich 30 dni.
Zmiany od 1 stycznia 2023 roku obejmą też m.in. dbałość o poziom recenzji w sklepach internetowych. Obecnie często mamy do czynienia ze zjawiskiem pochlebnych komentarzy, które publikowane są przez osoby, które mają interes w tym, by sprzedać dany produkt. Nowe przepisy zobowiązują przedsiębiorców do weryfikowania opinii. W tym celu konieczne może okazać się np. wprowadzenie konieczności rejestracji w sklepie internetowym czy też potwierdzenie zakupu danego towaru.
Kolejna z nowości dotyczy tego, w jaki sposób wyświetlają się produkty w sklepach internetowych. Od 1 stycznia firmy będą musiały informować, dlaczego po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarce, towar X wyświetla się w pierwszej kolejności. Wszystko po to, by walczyć ze zjawiskiem opłacania przez podmioty zewnętrzne wysokiego pozycjonowania.
Czytaj także: 10-latek zmarł. Trafił na oddział w Łodzi z grypą