Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Nowa sztuczka w polskich sklepach. Producenci robią to po cichu

212

Klient nasz pan? Raczej ktoś, kto powinien mieć się na baczności. Producenci żywności coraz częściej wykorzystują nową-starą sztuczkę. UOKiK rozkłada ręce i radzi, by dokładnie czytać etykiety produktów oraz wywieszki z cenami.

Nowa sztuczka w polskich sklepach. Producenci robią to po cichu
Sztuczki producentów żywności (Pixabay, kc0uvb)

Inflacja szaleje, a koncerny spożywcze zastawiają coraz więcej ''pułapek'' na klientów. Ceny rosną, zmniejszają się za to produkty, kurczą się napoje sprzedawane w butelkach, ''odchudzane'' się np. czekolady, a w niektórych opakowaniach sprzedaje się powietrze.

Obok inflacji, w sklepach króluje też ''downsizing'' i ''shrinflacja''. W pierwszym przypadku mowa o zjawisku, z którym stykamy się coraz częściej: produkty, które kupujemy, stają się coraz mniejsze, ale my wciąż płacimy za nie tyle samo, a nawet więcej. W przypadku ''shrinflacji'' chodzi po prostu o sprzedaż produktów, które są coraz gorszej jakości.

Podczas zakupów spożywczych rzadko mamy czas i ochotę na to, by poddać szczegółowej analizie zawartość naszego koszyka. Zazwyczaj pobieżnie sprawdzamy ceny na sklepowych półkach lub na paragonie, ale nie zwracamy uwagi na szczegóły. I właśnie dzięki temu producenci ''po cichu'' zmniejszają gramaturę towarów, ukrywając fakt, że za produkt musimy zapłacić coraz więcej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Wyłożą się na stekach". Biedroń uderza w PiS

UOKiK jest bezradny?

Zabieg stosowany przez producentów ma m.in. działanie psychologiczne. Faktycznie, niektórych klientów to uspokaja, nie brakuje jednak i tych, którzy czują się oszukani. Choć do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają liczne skargi, UOKiK rozkłada ręce.

Dopóki oznaczenia na produktach się zgadzają i nie ma dysproporcji między wagą deklarowaną a rzeczywista, UOKiK nic nie może w tej sprawie zrobić – przekazał Urząd serwisowi wirtualnemedia.pl.

W oświadczeniu wydanym przez Urząd znalazła się także porada, by uważnie czytać etykiety produktów oraz wywieszki cenowe.

Konsumentom możemy doradzić, aby dokładnie czytali zarówno etykiety produktów, jak i wywieszki cenowe. Istotne jest też porównywanie cen jednostkowych, co pozwala na wybór pomiędzy produktami podobnymi, ale o różnych gramaturach – zaznaczył UOKiK.

W związku z obecną sytuacją ekonomiczną możemy się spodziewać, że producenci wkrótce wykorzystają nowe sposoby na niepostrzeżone podniesienie cen.

Autor: APOL
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Trenował reprezentację Polski w czasach PRL. Teraz grzmi: "To nie jest zespół"
Wspólny zakup losu w Eurojackpot? Jest jeden haczyk
Spędził 46 lat w celi śmierci. Otrzyma gigantyczne odszkodowanie
Brytyjka pojechała na wieczór panieński do Krakowa. "Nigdy tu nie wrócę"
Hipokryzja na drodze? Nagranie z Krakowa wywołało burzę
Ważne zmiany dla podróżujących do Wielkiej Brytanii! Nowy obowiązek
Tego dnia rozpoczną strajk. Odwołają wszystkie loty
Nie żyje 19-letni piłkarz. Doszło do tragicznego wypadku
Trump o wycieku planów ataku na Jemen. "Małe potknięcie, nic poważnego"
Ostatnie pożegnanie Jadwigi Komorowskiej. Poseł wyjawił, jak wspomina zmarłą
Radioaktywne odpady składowane w jeziorze. Doszło do katastrofy
Szkoły w czasach PRL-u. Jasiu, marsz do kąta!
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić