Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Anna Wajs-Wiejacka | 
aktualizacja 

Nowe ubrania, czy zakup z drugiej ręki. Polacy są dość jednomyślni

4

Ponad połowa Polaków częściej wybiera nowe ubrania niż używane, jak wynika z badania Ariadny. Zakupy wyłącznie w second-handach deklaruje 5 proc. badanych, a 31 proc. kupuje tylko nowe rzeczy.

Nowe ubrania, czy zakup z drugiej ręki. Polacy są dość jednomyślni
Jakie ubrania wybierają Polacy? Częściej kupujemy nowe rzeczy (Getty Images, MARIA PAVLOVA)

Wyniki badania cytowanego przez Polską Agencję Prasową pokazują, że 16 proc. badanych częściej kupuje odzież używaną, a 5 proc. zaopatruje się wyłącznie w second-handach. Z kolei 27 proc. respondentów preferuje nowe ubrania, a 31 proc. unika zakupów z drugiej ręki. Równowagę między nowymi a używanymi ubraniami utrzymuje 21 proc. ankietowanych.

Osoby postrzegające swoją sytuację materialną jako złą częściej wybierają odzież używaną (30 proc.). Kobiety (26 proc.) częściej niż mężczyźni (15 proc.) decydują się na takie zakupy. Popularność second-handów jest wyższa wśród młodych ludzi w wieku 18-34 lata (26 proc.) niż wśród osób powyżej 45. roku życia (20 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: WP News wydanie 21.02

Motywacje zakupowe

Badani, którzy wybierają używane ubrania, wskazują na możliwość znalezienia oryginalnych i nietypowych rzeczy (24 proc.) oraz oszczędność pieniędzy (22 proc.). Markowe produkty w dobrej cenie przyciągają 15 proc. kupujących, a 8 proc. uważa, że nadprodukcja ubrań skłania ich do wyboru odzieży z drugiej ręki.

Prof. Dominika Maison zauważa, że motywacje zakupowe są zróżnicowane. - Motywacje proekologiczne, mimo że są przypisywane ludziom młodym, to w praktyce nie są ani częstą motywacją kupowania ubrań używanych (wskazało ją tylko 8 proc. Polaków), a dodatkowo wcale nie jest to motywacja dominująca wśród najmłodszych Polaków (wskazało ją 4 proc. 18-24-latków, a 11 proc. 35-44-latków) - wskazuje badaczka.

Trendy i postrzeganie second handów

Większość badanych (71 proc.) nie zgadza się z opinią, że używane ubrania kupują głównie osoby biedne. Podobnie, 69 proc. nie uważa, że zakup odzieży z drugiej ręki świadczy o złym stanie gospodarki. Rosnąca popularność second-handów jest postrzegana jako trend, który będzie się rozwijał (75 proc.).

Badanie przeprowadzone przez panel Ariadna na grupie 1120 osób w dniach 14-17 lutego 2025 r. pokazuje, że kupowanie używanych ubrań jest coraz bardziej akceptowane i postrzegane jako sposób na wyrażenie własnego stylu oraz odpowiedź na nadprodukcję odzieży.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Nie żyje Andrzej Kołodziejczyk. Trenował wybitnych kolarzy
Tragiczny wypadek w Rządzy. Zmarł drugi uczestnik
Zaskakujące białe plamy nad Polską. Oto zdjęcia satelitarne
Uszkodzenie podmorskiego kabla. Podejrzany statek zatrzymany
Spotkanie Trumpa i Macrona. Bez zmian stanowisk ws. Ukrainy
Czy ciasto na pączki można przygotować dzień wcześniej?
Wyszedł z domu na szkolenie zawodowe. Policja poszukuje 34-latka
Szokujące wyznanie słynnego tenisisty. "Nie widziałem powodów do życia"
Gwardia Szwajcarska postawiona na nogi. Jeden fakt budzi zdziwienie
Jak zrobić kruche faworki? Pamiętaj o jednym dodatku
Zobaczył go na Kasprowym Wierchu. Od razu chwycił za telefon
Ponad 7,5 miliona kontroli. Policja ujawnia szczegóły
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić