Ponad 40 procent rodziców opowiada się za wprowadzeniem zajęć z zarządzania finansami osobistymi do programu szkolnego, wynika z najnowszego raportu "Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra", przygotowanego przez Santander Consumer Bank. Z badania tego wyłania się obraz rodziców, którzy oczekują zmian w systemie edukacyjnym, dostosowanych do wymagań nowoczesnego świata i kluczowych umiejętności, niezbędnych dzieciom do odnalezienia się w przyszłości.
Autorzy badania podkreślają, że "zmiany w systemie edukacji mają na celu dostosowanie go do współczesnych realiów oraz rozwój kluczowych umiejętności u dzieci". Podnoszą przy tym, że nie tylko klasyka edukacyjna zachowuje swoje znaczenie, ale również sposób przekazu musi podlegać modyfikacjom, aby proces nauczania był bardziej efektywny.
Czytaj także: Koniec płacenia gotówką coraz bliżej? Oto wymowny sygnał
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Raport pokazuje, że na drugim miejscu w preferencjach rodziców, z wynikiem 36 procent, znajduje się rozwijanie krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Niemal równie wiele głosów (prawie jedna trzecia) padło na propozycję włączenia do programu szkół warsztatów psychologicznych i kursów rozwijających umiejętności życiowe, np. gotowania czy majsterkowania.
Z kolei 30 procent respondentów zaznaczyło znaczenie edukacji zdrowotnej, a 28 procent podkreśliło wagę kursów z cyberbezpieczeństwa i podstaw programowania, co odzwierciedla rosnącą rolę technologii w życiu codziennym i przyszłym rynku pracy.
Wskazane alternatywne przedmioty są odpowiedzią na potrzeby współczesnego rynku pracy oraz wyzwania, przed którymi staną w przyszłości młodzi ludzie - zauważają autorzy raportu.
Rodzice chcą zmian w szkołach. Które przedmioty do likwidacji?
Interesujący jest również wynik dotyczący przedmiotów, które rodzice chcieliby usunąć z programu nauczania, gdzie 38 procent wskazało religię, a 34 procent muzykę. Niższe odsetki uzyskały etyka (26 procent) oraz plastyka (22 procent), co eksperci interpretują jako tendencję rodziców do kładzenia większego nacisku na umiejętności praktyczne i rozwijanie kompetencji ważnych zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Badanie przeprowadzone było przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Bank, od 2 do 7 sierpnia 2024 r., za pomocą metodologii telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), w którym udział wzięła grupa tysiąca dorosłych Polaków.