Od wtorku urzędy przechodzą na zdalny tryb pracy, a to oznacza, że nie załatwimy już spraw przy okienku. Od teraz wszystkie problemy urzędowe będziemy mogli rozwiązać przez telefon, internet czy pocztę. W wyjątkowych i pilnych sytuacjach - od ręki.
Wstępne plany zakładają zdalną działalność urzędów tylko przez najbliższe dwa tygodnie. Wszystko jednak tak naprawdę zależy od tego, jak sytuacja pandemiczna będzie się rozwijać w naszym kraju.
Rząd dedykuje pracę zdalną nie tylko pracownikom urzędów. Premier Morawiecki apelował w piątek, by wszyscy, którzy mają taką możliwość, pracowali od poniedziałku z domu - przynajmniej przez dwa tygodnie.
Zdalne urzędy - jak działają?
Na stronach internetowych wielu urzędów można już znaleźć specjalne numery telefoniczne, aby bezpośrednio skontaktować się z urzędnikiem.
W samych urzędach pojawiły się też urny - przeznaczone są na dokumenty.
Wiele problemów i spraw można też rozwiązać przez platformę internetową e-obywatel.gov.pl. Możemy tu złożyć wnioski o wydanie dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy.
Przy pomocy portalu możemy również sprawdzić nasze punkty karne, odwołać się od mandatu, wyrejestrować czy zarejestrować samochód.
Co ważne - wyrobienie konta na portalu e-obywatel.gov.pl wymaga posiadania konta zaufanego. Można je założyć nie wychodząc z domu, np. w banku.
Aktualnie w urzędach wojewódzkich na pracy zdalnej jest obecnie 16 proc. zatrudnionych - to o 3 proc. więcej, niż na początku pandemii. Z kolei w urzędach administracji terenowej (szczebla powiatowego i wojewódzkiego) na pracy zdalnej było tylko 2 proc. urzędników.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.