W piątek 19 lipca samoloty na lotniskach wielu krajów zostały uziemione w związku ze światową awarią systemów informatycznych firmy Microsoft. Problemami zostały dotknięte systemy odpraw linii lotniczych. Sytuacja dotyczyła także Polski.
W tych okolicznościach wielu pasażerów będzie ubiegać się o odszkodowania od przewoźników linii lotniczych. Kiedy będzie to możliwe?
O odszkodowanie podróżny można się ubiegać, tylko w sytuacji, gdy lot odwołano albo opóźniono z przyczyn zależnych od przewoźnika. Kwota rekompensaty jest wtedy zależna od dystansu lotu. Dla lotów do 1,5 tys. km jest to 250 euro na pasażera, na dystansie między 1,5 tys. km, - 3,5 tys. km jest to 400 euro na osobę, a powyżej 3,5 tys. km kwota ta wynosi 600 euro.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkowo, w przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje zwrot ceny biletu, chyba że przewoźnik zaoferuje inne połączenie z punktem docelowym.
Jak podkreśliła koordynatorka Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce Renata Yanisiv, konsumenci powinni dokładnie sprawdzać umowy z przewoźnikiem lotniczym, biurem podróży czy hotelem, przed ich podpisaniem, aby wiedzieć do kogo i kiedy zwrócić się z ewentualnym roszczeniem.
Odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot. Kiedy przysługuje?
Roszczenia w związku z nieprawidłowościami dotyczącymi przewozów lotniczych zgłaszamy po odbytej podróży. Natomiast ewentualne niedogodności dotyczące warunków noclegu należy zgłaszać już podczas wyjazdu do właściciela obiektu lub organizatora wycieczki - wyjaśniła Yanisiv.
Natomiast jeśli opóźnienie bądź odwołanie lotu wynika z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa itd.) lub gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą, pasażerom nie przysługuje prawo do rekompensaty.
Gdy lot jest opóźniony, pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki. Po upływie określonego czasu przedstawiciele linii lotniczych lub przedstawiciele lotniska powinni zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje/vouchery adekwatne do czasu oczekiwania.
Czytaj także: Śmierć na lotnisku w Dublinie. Kobieta wróciła z wakacji
Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może domagać się od linii lotniczej zwrotu wydatków na podstawie kopii paragonów lub faktur.
Pasażerowie mają prawo do opieki, jeżeli dystans lotu nie przekracza 1,5 tys. km, a opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny. Dla lotów w UE dłuższych niż 1,5 tys. km oraz lotów o długości pomiędzy 1,5 tys. km, a 3,5 tys. km opóźnienie musi wynieść co najmniej 3 godz., a dla pozostałych lotów 4 godz.
W wyniku piątkowej awarii systemu operacyjnego Microsoft Windows na skutek błędu w aktualizacji oprogramowania firmy antywirusowej CrowdStrike, wiele lotnisk w Polsce i na świecie nie działało prawidłowo. Firma Cirium analizująca ruch lotniczy przekazała, że odwołano prawie 1400 lotów.
Spośród 1390 odwołanych dotychczas lotów najwięcej, bo 512, przypadło na Stany Zjednoczone. W Niemczech odwołano 92 loty, w Indiach 56, we Włoszech 45, a w Kanadzie 21.
Jeżeli chodzi o Polskę, z problemami zmagały się lotniska Poznań-Ławica, Kraków-Balice, lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotniska we Wrocławiu i w Gdańsku.
Czytaj także: Polscy turyści utknęli w Turcji. LOT wydał oświadczenie
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.