Do korzystania z usługi Q-Doręczenia należy założyć Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE), który nadawany jest przez ministra odpowiadającego za informatyzację. Wniosek można złożyć na platformie GOV.pl. Później aktywowana zostanie publiczna skrzynka doręczeń (SD) i Q-Doręczenia w panelu usług dodatkowych.
Wysłanie wiadomości kosztuje 2,20 zł
Wtedy zostanie utworzona Skrzynka Doręczeń Kwalifikowana (SDK) użytkownika. Poczta Polska podkreśla, że nadawanie ADE przez ministra daje gwarancję, że wiemy dokładnie, z kim prowadzimy korespondencję, nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poczta podkreśla, że wiadomość wysyłana poprzez Q-Doręczenia może mieć maksymalnie 10 MB. Wysłanie pojedynczej wiadomości kosztuje 2,20 zł brutto. Po nadaniu w folderze "wysłane" przy wiadomości pojawią się dane dotyczące m.in. nadania, preawizacji i odebrania.
W Skrzynce Doręczeń Kwalifikowanych użytkownik może utworzyć swoją książkę adresową z kontaktami. Odbiorca wiadomości elektronicznej dostaje powiadomienie o niej na wskazany adres e-mailowy - czytamy w komunikacie poczty.
Jak działają Q-Doręczenia
Użytkownik może odebrać wiadomość lub odrzucić po zalogowaniu się do swojej Skrzynki Doręczeń Kwalifikowanych. W tym drugim wariancie wiadomości zostaje przeniesiona do zakładki "przesyłki", gdzie można zapoznać się z korespondencją i dowodami dla tej przesyłki.
Poczta Polska podkreśla, że jej system elektroniczny "zapewnia bezpieczeństwo przesyłki i jej integralność, dowody potwierdzające poszczególne zdarzenia, które są opatrzone kwalifikowanym znacznikiem czasu i zabezpieczone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną dostawcy".
Przepisy wykorzystywane w innych krajach
Zapewnia, że usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego mają status usług zaufania, więc dotyczą ich restrykcyjne przepisy europejskie. Podkreśla, że są one wykorzystywane w innych krajach Unii Europejskiej, m.in. w Danii, Estonii, Czechach, Francji, we Włoszech czy w Hiszpanii.
Ponadto od października 2021 roku Poczta Polska oferuje wysyłanie korespondencji elektronicznej do podmiotów publicznych (urzędów państwowych i administracji samorządowej), działa to pod nazwą Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.