Obecny rząd postanowił skupić się na popularności produktów marek własnych wśród konsumentów. Cechują się one atrakcyjniejszą ceną przy zachowaniu porównywalnej jakości do produktów renomowanych marek, co sprawia, że często lądują w koszykach zakupowych.
Stefan Krajewski, pełniący funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w rozmowie z z wiadomoscihandlowe.pl podzielił się informacjami na temat planów wprowadzenia ograniczeń dotyczących marek własnych. W jego ocenie "uregulowanie tego obszaru jest potrzebne", a kwestia limitów na marki własne jest "rozważana ze względu na nierówności we współpracy dostawców z sieciami".
Tracą na nich często polskie zakłady z branży spożywczej, choć nie tylko tej. Muszą się podporządkować operatorom handlowym, nawet jeśli nie jest to dla nich korzystne — wyjaśnił w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl Stefan Krajewski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jakie rozwiązanie widzi rząd? Zdaniem Krajewskiego ministerstwo rozważa wprowadzenie "procentowego określenia maksymalnego udziału marek własnych w ofercie sklepów, tak aby nie wygrywały one ze sztandarowymi brandami danych firm".
Co mówią sieci handlowe?
"Fakt" zwrócił się z zapytaniem do kluczowych graczy na polskim rynku detalicznym, m.in. sieci Lidl. Pytanie dotyczyło ich planów w zakresie oferty marek własnych.
Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Affairs and CSR Lidl Polska, podkreśliła znaczącą rolę marek własnych w strategii firmy. Zaznaczyła, że od samego początku marki własne stanowią istotny element asortymentu sklepów Lidl w Polsce.
Warto podkreślić, że swój istotny wkład w budowanie marek własnych mają polscy dostawcy, którzy w dużej mierze pomagają nam je tworzyć [...] W ten sposób wspieramy przedsiębiorców z danego regionu i zapewniamy klientom dostęp do wyjątkowych artykułów spożywczych — mówi Robaszkiewicz.
Dzięki markom własnym polscy dostawcy mogą dotrzeć do klientów w całej Polsce, a także mają możliwość eksportu towaru do wielu europejskich państw - dodaje w rozmowie z "Faktem" przedstawicielka Lidla.
Z przekazanych informacji wynika, że "w samym 2022 r., aż 286 polskich producentów wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków".