Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca nie jest zobowiązany do wydawania reszty. Oznacza to, że klient powinien mieć odliczoną kwotę podczas dokonywania płatności.
Jeśli więc sprzedawca pyta nas o to, czy może być winien grosz, nie pozostaje nic innego jak odpowiedzieć twierdząco - nie ma tu miejsca na negocjacje. Dla wielu osób problem z wydaniem reszty stracił jednak na znaczeniu z powodu ogromnego upowszechnienia się płatności bezgotówkowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W przeciwnym razie sprzedawca ma prawo anulować transakcję. Powód? Brak możliwości wydania reszty.
Oczywiście, gdyby kasjerzy byli aż tak "zażarci" i za każdym razem buntowali się przy wydawaniu reszty, to wojna na linii klient-sprzedawca mogłaby być dosyć bolesna w skutkach. Większość sklepów stara się jednak, aby środki do wydawania reszty zawsze były w kasach.
Gotówka coraz mniej popularna w Polsce
Z danych Fundacji Polska Bezgotówkowa wynika, że do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych.
Czytaj także: Tańsze zakupy na koniec wakacji. Średnio nawet o 17 zł
Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania programu, czyli od stycznia 2018 roku, blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł.