Podczas zakupów w supermarketach czy innych sklepach często możemy usłyszeć pytanie o kod pocztowy. Klienci najczęściej podają tę informację bez zastanowienia, nie widząc w tym zagrożenia dla swojej prywatności. Warto jednak być ostrożnym.
Podanie kodu pocztowego wydaje się całkowicie bezpieczne, ale specjaliści podkreślają, że udostępnianie nawet takich danych niesie pewne ryzyko. Teoretycznie podając kod pocztowy podczas płatności kartą, możemy narażać się na ujawnienie naszego dokładnego adresu.
Przeczytaj też: Awaria w PKO BP. Bank pobiera z kont klientów miliardy
Adam Tanner z "Forbesa" wyjaśniał, że w trakcie transakcji sprzedawca może przechwycić imię i nazwisko klienta z karty kredytowej oraz poprosić go o kod pocztowy. Następnie system GeoCapture porównuje te dane z bazą danych, aby ustalić adres osoby.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlaczego sprzedawcy pytają o kod pocztowy?
Sklepy zbierają kody pocztowe głównie w celu poprawy efektywności reklamy i sprzedaży. Dzięki informacjom o pochodzeniu klientów, pracownicy sklepów mogą lepiej poznać zasięg oddziaływania swoich placówek.
To pozwala im na skierowanie bardziej efektywnych działań reklamowych, rozsyłanie katalogów i gazetek, co bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży.
Zebrane dane pomagają również w podejmowaniu decyzji dotyczących usprawnień, dostaw czy otwierania nowych sklepów w sieci.
Przeczytaj również: "Festiwal głupoty" nad Bałtykiem. Ludzie patrzą i nie wierzą
Kasjerzy mogą pytać o kod pocztowy. Nie musimy odpowiadać
Czy kasjerzy mogą pytać o kod pocztowy? Tak, ponieważ kod pocztowy nie jest traktowany jako chronione dane osobowe. Mamy jednak prawo odmówić jego podania bez konsekwencji. Sprzedawca nie powinien z tego powodu odmówić sprzedaży.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest odmowa podania kodu pocztowego. Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na jego ujawnienie, możemy zapłacić gotówką lub podczas płatności kartą podać kod innej dzielnicy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.