Od 1 lutego 2022 r. handlowym gigantom otwierać się w niedziele będzie dużo trudniej. Zniknie furtka "na placówkę pocztową", która umożliwiała handel wszystkim podmiotom oferującym klientom usługi pocztowe. Po zmianach będą mogły to zrobić tylko punkty notujące co najmniej 40 proc. przychodu z usług pocztowych.
Zakaz handlu po nowemu. Sieci wywieszają białą flagę...
Zmiana, która miała ułatwić działalność placówką pocztowym w małych miejscowościach, z czasem została "wypaczona". Zamiast małych sklepów rodzinnych, co niedzielę otwierają się dziś największe sieci handlowe i zakazem handlu w zasadzie się już nie przejmują.
Władza zareagowała dość szybko. Zmiany w ustawie ograniczającej handel w niedzielę przeprowadziła w kilka miesięcy od momentu, gdy Kaufland - jako pierwsza sieć handlowa - ogłosiła, że będzie świadczyć usługi pocztowe.
Okazuje się, że dopięła swego. TVN24.pl zapytał największe sieci handlowe, czy dostosują się do nowych przepisów. Kaufland, Netto Polska oraz Carrefour Polska potwierdziły, że od 1 lutego nie będą otwierać sklepów w niedzielę. Natomiast Lidl Polska i Biedronka zapewniły, że dostosują się od obowiązującego prawa.
... ale nie wszystkie
Nie oznacza to jednak, że nowe przepisy zamkną wszystkie sklepy. Otwarte pozostaną m.in. punkty Żabka Polska oraz Carrefour Express. Placówki obu sieci skorzystają z innego wyjątku umożliwiającego otwarcie sklepu w ostatnich dniu tygodnia. Mianowicie sklepy te działają na zasadach franczyzy, więc w niedziele za kasą stanie franczyzobiorca, czyli jego właściciel.
"W ramach obowiązujących przepisów możliwe jest wsparcie franczyzobiorcy przez inne osoby, w tym wybranych członków rodziny (m.in. małżonka i dzieci franczyzobiorcy). Jeżeli franczyzobiorcy będą uprawnieni do otwarcia sklepu na podstawie innych wyłączeń, np. dla punktów, których przeważająca działalność polega na handlu prasą, biletami komunikacji miejskiej, wyrobami tytoniowymi, kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych, to skorzystają z nich indywidualnie" - informuje TVN24.pl biuro prasowe Żabka Polska.
W 2022 r. będzie łącznie siedem niedziel handlowych. Będą to: dwie niedziele poprzedzające święta Bożego Narodzenia, jedna przed Wielkanocą i ostatnie niedziele: stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.